metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Alteraciones en las representaciones fonológicas de la memoria de trabajo en ni...
Journal Information
Vol. 22. Issue 4.
Pages 181-189 (January 2002)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 22. Issue 4.
Pages 181-189 (January 2002)
Alteraciones en las representaciones fonológicas de la memoria de trabajo en niños preescolares con trastorno específico del lenguaje
Visits
2532
L. Martínez
Corresponding author
lmartine@machi.med.uchile.cl

Correspondencia: Escuela de Fonoaudiología Facultad de Medicina. Universidad de Chile Independencia 1027. Casilla 13898 Santiago. Chile
, A. Bruna, M. Guzmán, C. Herrera, J. Valle, M. Vásquez
Escuela de Fonoaudiología. Facultad de Medicina. Universidad de Chile
This item has received
Article information
Resumen

El objetivo de este trabajo es estudiar si los niños preescolares con trastorno específico del lenguaje (TEL) moderado manifiestan dificultades en algunos aspectos de sus representaciones fonológicas en la memoria de trabajo a partir del análisis de la capacidad para procesar ítemes iniciales y finales de series de logotomas (palabras inventadas o sin significado) y palabras. Los resultados demuestran que la hipótesis de la alteración en las representaciones fonológicas en niños con TEL es altamente plausible. Los niños con TEL manifiestan un desempeño inferior al de los niños sin TEL en el procesamiento de logotomas y palabras iniciales, pero no en logotomas y palabras finales. Esto significaría que destinan sus recursos limitados a procesar más los ítemes finales de series de logotomas y palabras debido a limitaciones en su memoria de trabajo fonológica. Se discuten las implicancias teóricas y clínicas de los resultados

Palabras Clave:
Trastorno específico del lenguaje
memoria de trabajo fonológica
alteraciones en representaciones fonológicas
lenguaje
cognición
Abstract

The aim of this paper is to examine wheter preschool children with moderate Specific Language Impairment (SLI) exhibit impaired phonological representations in a task of serial recall of groups of nonsense and familiar words. Results support explanations of SLI that attribute the disorder to problems in working memory particularly impairments in phonological representations. Specifically, children with SLI performed more poorly than children without SLI when processing of nonsense words and familiar words in initial position. No such differences were observed between the groups when the task involved processing nonsense and familiar words in final position. The above findings suggest that children with SLI devote more cognitive resources to the processing of items in final position because of capacity limitations in phonological working memory. Theoretical and practical implications are discussed

Key Words:
Specific language impairment
phonological working memory
phonological representation impairments
language
cognition

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos