Journal Information
Vol. 27. Issue 2.
Pages 56-66 (April 2007)
Vol. 27. Issue 2.
Pages 56-66 (April 2007)
Comprensión de metáforas y su relación con la comprensión lectora y el rendimiento escolar
Understanding metaphors and its relation to reading comprehension and academic results
Visits
2995
J. C.. Ripoll Salceda, G.. Aguado Alonso
This item has received
Article information
En la actualidad se considera que la comprensión de metáforas está presente en los niños desde una edad muy temprana y que se desarrolla progresivamente con la edad, pero aún es poco lo que se sabe sobre los factores y procesos que intervienen en ese desarrollo. En el presente trabajo se estudian algunos aspectos de este desarrollo: las diferencias en la comprensión entre alumnos de 2.º y de 4.º de Primaria, la comprensión de distintos tipos de metáfora, la relación entre enunciados que utilizando los mismos términos los presentan en forma de metáfora nominal, de símil o como cita de lo dicho por otra persona, y la relación entre la comprensión de metáforas, el rendimiento escolar y la comprensión lectora. Los resultados encontrados confirman el efecto de la edad sobre la comprensión de metáforas. No se encuentran diferencias en la comprensión de distintos tipos de metáforas ni en las diferentes formas sintácticas para expresar las relaciones entre los términos metafóricos. En cuanto al rendimiento escolar, se encuentra que, en 2.º de Primaria, hay un grupo de alumnos que da, preferentemente, respuestas de tipo atributivo a los enunciados y es ese grupo el que obtiene mejores resultados en una prueba de comprensión lectora. También aparecen diferencias en las calificaciones en el área de matemáticas en función del tipo de respuestas que dan los alumnos a los enunciados.
Palabras clave:
Comprensión, lenguaje figurado, metáfora, rendimiento académico
Nowadays it is considered that understanding metaphors is an activity present in children at a very early stage, and it develops progressively with age. But factors and processes implied in this development are scarcely known. In this work some aspects of this development are studied: differences in metaphor understanding between 2nd and 4th grade students of Primary School, comprehension of different types of metaphor, relation between sentences using the same lexical items but presented as nominal metaphor, simile or as a quotation said by a third person, and relation of metaphor understanding to academic results and reading comprehension. Results corroborate the effect of age on metaphor understanding. There are no differences in understanding distinct types of metaphoric sentences, nor different syntactic forms used to express relations between the metaphoric terms. Regarding academic results, it is been found that, in 2nd grade, there is a group of students who produce preferentially attributive responses to metaphoric sentences. This group obtains better results in a reading comprehension test. There are also differences in mathematic results depending on responses given by students to metaphoric sentences.
Keywords:
Comprehension, figurative language, metaphor, academic results
These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscribe
Purchase
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail