Journal Information
Vol. 22. Issue 3.
Pages 143-150 (July 2002)
Vol. 22. Issue 3.
Pages 143-150 (July 2002)
LA INTERVENCIÓN LOGOPÉDICA EN NIÑOS CON DIFICULTADES EN EL ÁREA DEL LENGUAJE Y DE LA COMUNICACIÓN: UN ENFOQUE NATURALISTA
Visits
4601
R.. Vilaseca Momplet
This item has received
Article information
En este trabajo se presenta un enfoque de intervención en el área de la comunicación y el lenguaje denominado enfoque naturalista. En él, se resaltan las siguientes características: a) es un modelo funcional de intervención en el área del lenguaje; b) el interés del niño marca el inicio del proceso de intervención; c) facilita la generalización de las nuevas adquisiciones a otros entornos similares; d) se utilizan algunas de las estrategias educativas extraídas de observaciones realizadas en las interacciones madre-niño, efectivas para la adquisición del lenguaje en niños de desarrollo normal; e) se enfatizan ciertas características en la interacción con el niño que facilitan la comunicación, y f) se tiene en cuenta la planificación del entorno para incrementar las posibilidades de que el niño se comunique. Este tipo de intervención se ha llevado a cabo con éxito con niños con NEE en el entorno escolar, familiar o como intervención logopédica individual.
Palabras clave:
Interacción, adquisición del lenguaje, logopedia, intervención naturalista, estrategias educativas, necesidades educativas especiales
This investigation presents a naturalistic intervention approach in language and communication area with the following characteristics: a) it is a functional model of intervention in language area; b) the beginning of the intervention process follows the interest of the child; c) it is easier to generalize new acquisitions to other similar contexts; d) it is used some educative strategies observed in mother-child interactions, considered effective to language acquisition in normal children development; e) it is emphasize some characteristics in the interaction with the child that improve communication and f) it is take into account the arrangement of the environment to increase childs communication. This intervention approach has been successful with children with special educational needs in the school context, in the family context or as language therapy individual intervention.
Keywords:
Interaction, language acquisition, language therapy, naturalistic intervention, educative strategies, special educational needs
These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscribe
Purchase
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail