metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Teoría de la mente y lectura en las personas con trastornos del espectro autist...
Journal Information
Vol. 28. Issue 2.
Pages 117-125 (April 2008)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 28. Issue 2.
Pages 117-125 (April 2008)
Teoría de la mente y lectura en las personas con trastornos del espectro autista: hipótesis para una relación compleja
Theory of mind and reading in persons with autism spectrum disorders: hypotheses for a complex relationship
Visits
2051
David Saldaña
This item has received
Article information
Las personas con trastornos del espectro autista presentan a menudo dificultades en la comprensión lectora que no son explicables por limitaciones en los procesos básicos de acceso al código escrito o en el desarrollo cognitivo. Algunos trabajos realizados hasta el momento apuntan a que este perfil podría estar relacionado con una limitada capacidad para inferir apropiadamente información no explícita en el texto. Los problemas para responder a preguntas de carácter inferencial parecen ser mayores en textos de contenido social, lo que a su vez podría asociarse a dificultades de carácter mentalista. Éstas, sin embargo, podrían también influir en otros procesos lectores más sutiles, como la realización de inferencias referenciales o la atribución de intenciones al autor, con independencia del contenido mentalista del texto. Al mismo tiempo, algunos datos recientes apuntan a que los problemas para realizar inferencias no son tan generalizados como se venía sosteniendo. En concreto, se cuestiona en el presente trabajo que existan dificultades en la realización de inferencias puente. Para ello, se contrastan los datos de un estudio experimental reciente que emplea medidas on-line con los de investigaciones anteriores que empleaban medidas off-line. Se defiende la necesidad de investigar la influencia de la teoría de la mente de forma sistemática en otros tipos de inferencias necesarias en la comprensión de textos con el objetivo de obtener una visión más ajustada de las necesidades de apoyo de esta población.
Palabras clave:
Comprensión lectora, inferencias, inferencias puente, teoría de la mente, trastornos del espectro autista
Persons with autism spectrum disorders often present limited reading comprehension levels that cannot be explained by problems in basic word reading processes or cognitive development. Some previous research points to difficulties in extracting implicit information from text through inferencing as a possible cause. Inferencing problems seem greater in texts with social content, something which could be related to mentalizing deficits. These, however, could also influence other more subtle reading processes, such as referential inferences or attributions of authors’ aims. At the same time, some recent data suggest that inferencing difficulties are not as pervasive as previously thought. In particular, in this paper limitations in bridging inferences are questioned, based on results from a recent experimental on-line study. These are compared to those obtained in previous research using off-line methods. It is concluded that there is still a need for systematic research into the different types of inferences necessary for appropriate reading comprehension.
Keywords:
Reading comprehension, inferences, bridging inferences, theory of mind, autism spectrum disorders

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos