metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Valoración audioprotésica y aceptación de los audífonos en adolescentes sord...
Journal Information
Vol. 18. Issue 2.
Pages 63-74 (January 1998)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 18. Issue 2.
Pages 63-74 (January 1998)
Valoración audioprotésica y aceptación de los audífonos en adolescentes sordos
Visits
1005
Antonia Mª. Gotzens Busquets*,*, Silvia Marro Cosialls**
* Psicóloga de la Unidad de Valoración del CREDAV (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius del Vallès Occidental).
** Audioprotesista de la Unidad de Valoración del CREDAV (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius del Vallès Occidental).
This item has received
Article information
Resumen

Con el objetivo de profundizar en las causas que conducen al abandono de los audífonos en algunos adolescentes sordos, se ha llevado a cabo un estudio con todos los alumnos de 12 a 20 años, sordos severos y profundos de la comarca del Vallés Occidental (CREDAV y CRAS).

Como complemento a la valoración audioprotésica se han elaborado instrumentos para realizar pruebas de localización del sonido y la audiometría verbal. También se han elaborado cuestionarios dirigidos a padres, logopedas y al propio alumno

para obtener datos sobre la aceptación de los audífonos. A partir del análisis exhaustivo de los datos obtenidos y junto con el conocimiento que se dispone de múltiples variables intraindividuales de los alumnos, se han podido establecer relaciones significativas entre el abandono de audífonos y diferentes variables, llegando a unas conclusiones finales que pueden tener repercusión en la mejora de aspectos psicopedagógicos y audioprotésicos en la atención de los alumnos sordos.

Quedan abiertos sugerentes ámbitos de estudio, para profundizar en un futuro.

Palabras clave:
Valoración audioprotésica
Sordo
Audífono
Summary

The causes of non-use of hearing aids by some adolescents with impaired hearing were examined in students, age range 12 to 20 years, with severe hearing impairment from the Vallés Occidental region of Catalunya, Spain (CREDAV and CRAS). As a complement to the hearing aid assessment, instruments were developed for testing auditory localization and verbal audiometry. Questionnaires were prepared for parents, speech therapists, and students in order to obtain information about the acceptance of hearing aids.

Exhaustive analysis of the data and knowledge of intraindividual variables of the students revealed a significant relation between non-use of hearing aids and different variables. The conclusions reached may improve psychoeducational aspects and hearing aids in benefit of hearing impaired students.

Promising areas of future research are evident.

Key words:
Hearing-aid affeffment
Hearing impairment
Hearing aid

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos