metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica Ansiedad y depresión en contextos educativos: prevalencia, evaluación e impact...
Journal Information
Vol. 29. Issue 1.
Pages 1-8 (January - June 2024)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
17
Vol. 29. Issue 1.
Pages 1-8 (January - June 2024)
Original
Ansiedad y depresión en contextos educativos: prevalencia, evaluación e impacto en el ajuste psicológico
Anxiety and depression in educational settings: Prevalence, assessment, and impact on psychological adjustment
Visits
17
M. Ángeles Casaresa,b, Adriana Díez-Gómeza, Alicia Pérez-Albéniza, Eduardo Fonseca-Pedreroa,
Corresponding author
eduardo.fonseca@unirioja.es

Autor para correspondencia.
a Universidad de La Rioja, España
b Universidad Isabel I, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Tables (5)
Tabla 1. Índices de bondad de ajuste de las versiones extendida y breve: Patient Health Questionnaire-9 y Generalized Anxiety Disorder Assessment-7
Tabla 2. Cargas factoriales estandarizadas de los ítems de la versión breve del Patient Health Questionnaire-9 y el Generalised Anxiety Disorder Assessment-7: PHQ-GAD-8
Tabla 3. Prevalencia de los síntomas de depresión y ansiedad autoinformados en la muestra total
Tabla 4. Correlaciones de Pearson entre el Generalised Anxiety Disorder Assessment-7, el Patient Health Questionnaire-9, y la versión breve PHQ-GAD-8 e indicadores psicométricos de ajuste psicológico
Show moreShow less
Resumen

Los problemas emocionales constituyen uno de los principales retos para los sistemas educativos y sociosanitarios entre los jóvenes. El objetivo principal de este estudio ha sido analizar los síntomas de ansiedad y depresión en contextos educativos. Para ello se han examinado las tasas de prevalencia, se ha validado un test de cribado breve para evaluar la ansiedad y la depresión y se ha estudiado su relación con el ajuste psicológico. Han participado un total de 2235 adolescentes españoles (M=14.49 años, DT=1.76; 52.9% mujeres). La versión breve desarrollada para valorar los problemas emocionales se ha ajustado a un modelo de dos factores (ansiedad y depresión) relacionados. La fiabilidad de las puntuaciones ha sido ω=.82 y ω=.87. Los síntomas de ansiedad y depresión se han asociado positivamente con el afecto negativo y los problemas emocionales y de conducta, y negativamente con el afecto positivo y la calidad de vida. Las dificultades de regulación emocional parecen ser prevalentes en contextos educativos e impactan en diferentes indicadores de ajuste psicológico de los adolescentes. Los síntomas de ansiedad y la depresión se pueden evaluar con test de cribado breves. Se hace necesario implementar programas de prevención de problemas emocionales en contextos educativos.

Palabras clave:
Salud mental
Ansiedad
Depresión
Adolescentes
Evaluación
Contextos educativos
Abstract

Emotional problems constitute one of the main challenges for educational and social-health systems among young people. The main objective of this study was to study the symptoms of anxiety and depression in educational contexts. For this purpose, prevalence rates have been analyzed, a brief screening test to assess anxiety and depression has been validated and its relationship with psychological adjustment has been studied. A total of 2228 Spanish adolescents (M=14.49 years, SD=1.76; 52.9% female) participated in the study. The brief version developed to assess emotional problems was adjusted to a two-factor model (depression and anxiety). The reliability of the scores was ω=.82 and ω=.87. Symptoms of anxiety and depression have been positively associated with negative affect and emotional and behavioral problems, and negatively related with positive affect and quality of life. Emotional regulation difficulties seen to be common in educational contexts and impact on different indicators of psychological adjustment during adolescence. Anxiety and depression can be assessed with reliable screening test. It is necessary to implement programs for the prevention of emotional problems in educational contexts.

Keywords:
Mental health
Anxiety
Depression
Adolescents
Assessment
Educational settings

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos