Physical education continuous professional development (PE-CPD) has been vaunted as a powerful influence on teachers’ professional competence and subsequent student learning. Despite this proposition, there remains limited empirical evidence for the effect of teacher participation in CPD on student learning outcomes. In light of this void, the purpose of this study was to examine the influence of an eight-month PE-CPD program on students’ perceived physical literacy, motivation and enjoyment of physical education. A randomized control trial design was used to assign a sample of 65 physical education teachers from Hong Kong to the CPD and control intervention groups. Students’ (n=1,485) perceived physical literacy, motivation and enjoyment of physical education measures were collected across three phases of the program (post-program, eight-month follow-up, and 14-month follow-up). Repeated measures ANOVAs were conducted to analyze changes in student learning outcomes across the three phases of the intervention. Results revealed low significant interaction effects of perceived physical literacy, motivation, and enjoyment across time depending on the participation level in CPD. The findings of this study provide an important addition to the extant literature on CPD, by revealing that teachers’ commitment to participation in professional development may have a sustained influence on student affective learning outcomes.
El desarrollo profesional continuo de la educación física (PE-CPD) se ha considerado una poderosa influencia en la competencia profesional del profesorado y en el posterior aprendizaje del alumnado. A pesar de esta propuesta, sigue habiendo pocas pruebas empíricas del efecto de la participación del profesorado en el PE-CPD en los resultados de aprendizaje del alumnado. A la luz de este vacío, el propósito de este estudio ha sido examinar la influencia de un programa de PE-CPD de ocho meses de duración en la percepción de los estudiantes de la alfabetización física, la motivación y el disfrute de la educación física. Se ha utilizado un diseño de ensayo de control aleatorio para asignar una muestra de 65 profesores de educación física de Hong Kong a los grupos de intervención de PE-CPD y de control. Las medidas de alfabetización física percibida por los estudiantes (n=1.485), la motivación y el disfrute de la educación física se han recogido a lo largo de tres fases del programa (post-programa, seguimiento de ocho meses y seguimiento de 14 meses). Se han realizado ANOVAs de medidas repetidas para analizar los cambios en los resultados de aprendizaje de los estudiantes en las tres fases de la intervención. Los resultados han revelado efectos de interacción poco significativos de la alfabetización física percibida, la motivación y el disfrute a lo largo del tiempo en función del nivel de participación en el PE-CPD. Los resultados de este estudio aportan una importante adición a la literatura existente sobre PE-CPD, al revelar que el compromiso del profesorado con la participación en el desarrollo profesional puede tener una influencia sostenida en los resultados del aprendizaje afectivo de los estudiantes.