To determine the prevalence of Burnout syndrome in trainee specialists and teachers of the critical medicine and intensive care program (CMIC), of the Universidad Tecnológica de Pereira (UTP), for November 2019.
Materials and methodsA cross-sectional study carried out on trainee specialists and teachers of the PMIC program. The information was obtained using a questionnaire that included sociodemographic aspects and the Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire, for the diagnosis of the syndrome. These were sent institutional e-mail addresses to be completed between November 7 and 14. The STROBE strategy for observational studies was applied.
ResultsThe questionnaire was completed by 15 out of 21 (71%) trainees, and 2 out 4 (50%) teachers. The mean age was 33±4 years (range 28–45 years), and 76% were male. In the results of the MBI questionnaire, a high score was found in emotional exhaustion (76%, n=13) and depersonalisation (35%, n=6). Personal achievement (23%, n=4) had a low score. The alteration in the three scales was present in 18% (n=3), confirming a Burnout diagnosis. A significantly higher score (p<.05) was found on the depersonalisation and personal achievement scale among those who had children compared to those who did not. Likewise, there was a significant difference (p<.05) in the depersonalization scores between teachers and students, being greater in the teachers.
DiscussionDespite finding high percentages of emotional exhaustion and depersonalization, the prevalence of Burnout syndrome is low among trainees and teachers of the UTP's CMIC program, of November 2019.
Determinar la prevalencia del síndrome de Burnout en residentes y docentes del programa de medicina crítica y cuidados intensivos (MCCI), de la Universidad Tecnológica de Pereira (UTP) en noviembre deln año 2019.
Materiales y métodosEstudio de corte trasversal realizado con residentes y docentes de planta del programa. La información se obtuvo mediante una encuesta con aspectos sociodemográficos y el cuestionario Maslach Burnout Inventory (MBI), para diagnóstico del síndrome, la cual fue enviada a los correos electrónicos institucionales para completarse entre el 7 y el 14 de noviembre. Se aplicó la estrategia STROBE para estudios observacionales.
ResultadosDe 21 residentes respondieron la encuesta 15 (71%) y de 4 docentes la respondieron 2 (50%). La edad promedio fue de 33±4 años (rango: 28-45 años), el 76% varones. En los resultados del cuestionario MBI, se encontró puntaje alto en cansancio emocional 76% (n=13) y en despersonalización 35% (n=6). En realización personal el 23% (n=4) tenía un puntaje bajo. La alteración en las 3 escalas se presentó en el 18% (n=3), configurando el diagnóstico de Burnout. Se encontró un puntaje significativamente mayor (p<0,05) en la escala de despersonalización y realización personal entre aquellos que tenían hijos comparados con los que no. Igualmente hubo diferencia significativa (p<0,05) en los puntajes de despersonalización entre docentes y estudiantes, siendo mayor en los primeros.
DiscusiónPese encontrar altos porcentajes de cansancio emocional y de despersonalización, la prevalencia del síndrome de Burnout es baja entre residentes y docentes del programa de MCCI de la UTP, durante noviembre del año 2019.
Artículo
Socios de la Asociación de Medicina Crítica y Cuidado Intensivo
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