covid
Buscar en
Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa CEDE
Toda la web
Inicio Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa CEDE Derechos de entrada e inversión en un periodo de crecimiento económico: percep...
Información de la revista
Vol. 13. Núm. 43.
Páginas 93-113 (junio 2010)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 13. Núm. 43.
Páginas 93-113 (junio 2010)
Open Access
Derechos de entrada e inversión en un periodo de crecimiento económico: percepción de los potenciales franquiciados
Up-front fixed franchise fees and investment for a period of economic growth: perception of the potencial franchisees
Visitas
2696
María Esther Calderón Monge, Pilar Angélica Huerta Zavala
Este artículo ha recibido

Under a Creative Commons license
Información del artículo
Resumen
Bibliografía
Descargar PDF
Estadísticas
Abstract

The decade of 1995–2006 is being considered a key period on Spanish economy. In this period, when one person wants to undertake a business in the retailing, the franchise appears as the most adequate commercial format. The goal of the current paper is analyse the possible influence of economics and contractual variables to make a decision to choice a franchise brand in Spain during 1995–2006. The methodology data panel has been used about 496 franchise brands. One person, who wants to open a franchisee store, do not take risk during a period of economic growth and he has not preference to sector.

Keywords:
Franchising
data panel
theory of signalling
costs of transaction
PIB
Resumen

El periodo de 1995 a 2006 está siendo considerado en España como uno de los periodos clave de nuestra economía. En este periodo la franquicia se ha ido desarrollando y consolidando como el formato más adecuado para aquellos individuos que desean emprender un negocio en el sector del comercio dentro de un entorno económico. El presente trabajo tiene como objetivo analizar la posible influencia de variables económicas y contractuales en el momento de tomar la decisión un potencial franquiciado para adherirse a un sistema de franquicia español durante el periodo 1995 a 2006. Empleando la metodología de datos de panel en una muestra de 496 enseñas se concluye principalmente que el individuo que desea ser un franquiciado de una enseña es adverso al riesgo en un periodo de crecimiento económico y no tiene preferencia por algún sector.

Palabras clave:
franquicia
teoría de señales
costes de transacción
PIB
datos de panel
El Texto completo está disponible en PDF
Referencias bibliográficas
[Acs et al., 2008]
Z.J. Acs, S. Desai, J. Hessels.
«Entrepreneurship, economic development and institutions».
Small Business Economic, (2008), pp. 219-234
[Alon, 2001]
I. Alon.
«The use of franchising by U.S. based retailers».
Journal of Small Business Management, (2001), pp. 111-122
[Alon, 2006]
I. Alon.
«Executive insight: evaluating the market size for service franchising in emerging markets».
International Journal of Emerging Markets, vol. 1 (2006), pp. 9-20
[Arellano and Bond, 1991]
M. Arellano, S. Bond.
«Some test of specification for panel data: monte Carlo evidence and an application to employment equations?.
Review of Economics Studies, (1991), pp. 277-297
[Argerich, 2008]
J. Argerich.
Comunicación y Franquicia. La comunicación como una herramienta de gestión en las franquicias españolas.
Ed. Fragua, (2008),
[Asociación, 1996–2007]
Asociación Española de Franquiciadores. Anuarios 1996–2007.
[Barbadillo, 1996–2007]
Barbadillo, Barbadillo y Asociados Consultores S. L. Anuarios 1996–2007.
[Baucus et al., 1993]
D.A. Baucus, M.S. Baucus, S.E. Human.
«Choosing a franchise: how base fees and royalties relate to the value of the franchise».
Journal of Small Business Management, tomo, 31 (1993), pp. 91-105
[Bordonaba et al., 2008]
V. Bordonaba, L. Lucía, Y. Polo.
«Análisis del ciclo de vida de la franquicia en los sectores de moda y restauración» Universia Business Review.
Tercer trimestre, (2008), pp. 42-59
[Brickley, 2002]
J. Brickley.
«Royalty rates and upfront fees in share contracts: evidence from franchising».
The Journal of Law, Economics & Organization, (2002), pp. 511-534
[Brickley et al., 1991]
J. Brickley, F. Dark, M. Weisbach.
«An agency perspective on franchising».
Journal of the Financial Management Association, (1991), pp. 27-35
[Calderon, 1998]
E. Calderon.
Los costes de agencia en los canales de distribución: la franquicia.
Tesis Doctoral Universidad de Burgos, (1998),
[Caves and Murphy, 1976]
R.E. Caves, W.F. Murphy.
«Franchising, firms, markets and intangible assets».
Southern Economic Journal, vol. 42 (1976), pp. 572-586
[Chow and Frazer, 2003]
L. Chow, L. Frazer.
«Servicing customers directly. Mobile franchising arrangements in Australia».
European Journal of Marketing, vol. 37 (2003), pp. 594-613
[Combs et al., 2004]
J. Combs, S. Michael, G. Castrogiovanni.
«Franchising: a review and avenues to greater theoretical diversity».
Journal of Management, (2004), pp. 907-931
[Dahlstrom and Nygaard, 1999]
R. Dahlstrom, A. Nygaard.
«An empirical investigation of ex post transaction costs in franchised distribution channels».
Journal of Marketing Research, vol. 36 (1999), pp. 160-170
[Eisenhard, 1989]
K.M. Eisenhard.
«Agency theory: an assessment and review».
Academy of Management Review, vol. 14 (1989), pp. 57-74
[Ehrmann and Spranger, 2005]
Ehrmann, T. y Spranger, T. (2005) «Why do franchisors combine franchises and company-owned units?, Social Science Research Net Work, Working Paper.
[Elango and Fired, 1997]
B. Elango, V.H. Fired.
«Franchising research: a literature review and synthesis».
Journal of Small Business Management, vol. 35 (1997), pp. 68-81
[Espínola, 2007]
J.R. D.E. Espínola.
Crecimiento y desequilibrios de la economía española (1995–2006).
Ed. Universitas, (2007),
[Fagerberg and Srholec, 2008]
J. Fagerberg, M. Srholec.
«National innovation systems, capabilities and economic development».
Research Policy, (2008), pp. 1417-1435
[Gallini and Lutz, 1991]
N. Gallini, N. Lutz.
«Dual distribution in Franchising».
Cowles Foundation Discussion Paper núm. 973. Cowles Foundation for Research in Economics at Yale University, (1991),
[Gallini and Lutz, 1992]
N. Gallini, N. Lutz.
«Dual distribution and royalty fees in franchising».
Journal of Law, Economics and Organization, vol. 8 (1992), pp. 471-501
[Gallini and Wright, 1990]
N. Gallini, B. Wright.
«Technology transfer under asymmetric information».
RAND Journal. Economic, (1990), pp. 147-160
[Hair, 2004]
Hair, J. F. (2004). Análisis multivariante Ed. Pretince-Hall, 5ª edición, Madrid.
[Harmon and Griffiths, 2008]
T.R. Harmon, M.A. Griffiths.
«Franchisee perceived relationship value».
Journal of Business & Industrial Marketing, vol. 23 (2008), pp. 256-263
[Hoffman and Preble, 2004]
R.C. Hoffman, J.F. Preble.
«Global franchising: current status future challenges».
Journal of Services Marketing, vol. 18 (2004), pp. 101-113
[Kaufmann, 1999]
P.J. Kaufmann.
«Franchising and the Choice of Self-Employment».
Journal of Business Venturing, (1999), pp. 345-362
[Kirmani and Rao, 2000]
A. Kirmani, A.R. Rao.
«No pain, no gain: a critical review of the literature on signalling unobservable product quality».
Journal of Marketing, (2000), pp. 66-79
[Klein, 1980]
B. Klein.
«Transaction cost determinants of «Unfair» contractual arrangements».
American Economic Review, vol. 70 (1980), pp. 356-362
[Klein et al., 1978]
B. Klein, R.G. Crawford, A.A. Alchian.
«Vertical integration, appropriable rents, and the competitive contracting process».
Journal of Law and Economics, vol. 21 (1978), pp. 297-326
[Lafontaine, 1992]
F. Lafontaine.
«Agency theory and franchising: some empirical results».
c Rand Journal of Economics, (1992), pp. 263-283
[Lafontaine and Slade, 1998]
F. Lafontaine, M.E. Slade.
«Retail contracting: theory and practice».
The Journal of Industrial Economics, (1998), pp. 1-23
[Lafontaine and Shaw, 1999]
F. Lafontaine, K.L. Shaw.
«The dynamic of franchise contracting: Evidence from panel data».
Journal of Political Economy, vol. 107 (1999), pp. 1041-1080
[Leland and Pyle, 1977]
H.E. Leland, D.H. Pyle.
«Informational asymmetries, financial structure, and financial intermediation».
Journal of Finance, vol. 32 (1977), pp. 371-387
[Merrilles and Frazer, 2006]
B. Merrilles, L. Frazer.
«Entrepreneurial franchisees have hidden superior marketing systems».
Qualitative Market Research: An International Journal, vol. 9 (2006), pp. 73-85
[Norton, 1988]
S.W. Norton.
«An empirical look at franchising as an organizational form».
Journal of Business, vol. 61 (1988), pp. 187-218
[Norton, 1995]
S.W. Norton.
«Is franchising a capital structure issue?».
Journal of Corporate Finance, vol. 2 (1995), pp. 75-101
[Oxenfelt and Nelly, 1968]
A. Oxenfelt, A. Nelly.
«Will successful franchise systems ultimately become wholly-owned chains?.
Journal of Retailing, vol. 44 (1968), pp. 69-83
[Perrigot, 2006]
R. Perrigot.
«Services vs. retail chains: are there any differences? Evidence from the French franchising industry».
International Journal of Retail and Distribution Management, vol. 34 (2006), pp. 918-930
[Pons Novell, 2002]
J. Pons Novell.
«Ciclo de la economía española y contenido informativo de los tipos de interés».
Estudios de Economía Aplicada, vol. 20 (2002), pp. 583-598
[Rico Belda, 2001]
P. Rico Belda.
«Estructural temporal de los tipos de interés y crecimiento económico en España».
Revista Española de Financiación y Contabilidad, vol. 30 (2001), pp. 393-407
[Sanchez et al., 2008]
R. Sanchez, I. Suárez, L. Vázquez.
«El diseño contractual de la relación de franquicia».
Universia Business Review, Tercer trimestre, (2008), pp. 60-83
[Sashi and Karuppur, 2002]
C.M. Sashi, D.P. Karuppur.
«Franchising in global markets: towards a conceptual framework».
International Marketing Review, vol. 19 (2002), pp. 499-524
[Shane, 2001]
S. Shane.
«Organizational incentives and organizational mortality».
Organization Science, vol. 12 (2001), pp. 136-160
[Shane et al., 2006]
S. Shane, V. Shankar, A. Aravindakshan.
«The effects of new franchisor partnering strategies on franchise system size».
Management Science, (2006), pp. 773-787
[Scott, 1995]
F. Scott.
«Franchising vs. Company ownership as a decision variable or the firm».
Review of Industrial Organization, (1995), pp. 69-81
[Solis and González, 2007]
V. Solis, M. González.
«La franquicia como estrategia de crecimiento de las Pymes españolas», en Ayala Calvo, J.C. (dir.), Conocimiento, Innovación y Emprendedores, Camino al Futuro.
Ed. FEDRA, (2007),
[Stanworth and Curran, 1999]
J. Stanworth, J. Curran.
«Colas, shakes an shirkers: toward a sociological model of franchising in the market economy».
Journal of Business Venturing, vol 14 (1999), pp. 323-344
[Stanworth and Curran, 1973]
J. Stanworth, J. Curran.
Management motivation in the smaller business.
Gower Publising Aldershot, (1973),
[Thompson, 1994]
R. Thompson.
«The franchise life cycle and the Penrose effect».
Journal. Economic Behavior Organizational, (1994), pp. 207-218
[Tomo and Asociados, 1996–2007]
Tormo & Asociados, S. L. Anuarios 1996–2007.
[Tormo and Asociados, 2009]
Tormo & Asociados (2009): Situación actual de la franquicia en España, 2009http://www.tormo.com
[Weaven et al., 2006]
S. Weaven, L. Frazer.
«Investment incentives for single and multiple unit franchisees».
Qualitative Market Research: An International Journal, vol. 9 (2006), pp. 225-242
[Welsh and Alon, 2002]
D. Welsh, I. Alon.
«Global franchising in emerging and transitioning economies ». International Council for Small Business47th World Conference. San Juan Puerto Rico.
Junio, (2002), pp. 16-19
[Williams, 1999]
D.L. Williams.
«Why Do Entrepreneurs Become Franchisees?. An Empirical Analysis of Organizational Choice».
Journal of Business Venturing, (1999), pp. 103-124
[Willianson, 1975]
O.E. Willianson.
Markets and hierarchies: analysis and antitrust implications.
Free Press, (1975),

Profesor Titular de Comercialización e Investigación de Mercados. Universidad de Burgos. Departamento de Economía y Administración de Empresas. C/ Parralillos, s/n, 09001 (Burgos). Teléfono (+34) 947 25 89 67 Fax. (+34) 947 258960.

Candidata al Grado de Doctor. Programa de Doctorado Interuniversitario «Nuevas Tendencias en Dirección de Empresas» con Mención de Calidad. Universidad de Burgos. Departamento de Economía y Administración de Empresas. C/ Parralillos, s/n, 09001 (Burgos).

Copyright © 2010. ACEDE
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos