The aim of this paper was the translation and adaptation to Spanish of the Academic Procrastination Scale-Short Form of McClosky/Yockey, and to determine its preliminary psychometric properties of validity and reliability in a sample of nursing students.
Method178 nursing students, 143 female and 35 male, participated in the study. They answered an anonymous and self-administered questionnaire, which contained demographic data, the Academic Procrastination Scale-Short Form (APS-SF) and the Tuckman Procrastination Scale (TPS).
ResultsA Cronbach's alpha coefficient of 0.87 and a two-week test–retest coefficient of 0.89 was obtained. The correlation between the 2 administered scales was 0.70. The confirmatory factor analysis shows a suitable fit to the unifactorial model proposed for the original version of the scale. No significant floor or ceiling effects were observed in the APS-SF scores.
DiscussionThe results of the study seem to confirm that the Spanish version of the Brief Scale of Academic Procrastination is a valid and reliable instrument, which, due to its characteristics, can be useful to quickly evaluate procrastinating behaviours related to the academic activities of Spanish-speaking students.
El objetivo de este trabajo fue realizar la traducción y adaptación al español de la Escala breve de procrastinación académica (APS-SF) de McClosky/Yockey y determinar sus propiedades psicométricas preliminares de validez y fiabilidad en una muestra de estudiantes de enfermería.
MétodoParticiparon en el estudio 178 estudiantes de enfermería, 143 mujeres y 35 hombres, que respondieron un cuestionario anónimo y autoadministrado, que contenía datos demográficos, la APS-SF y la escala de procrastinación de Tuckman.
ResultadosSe obtuvo un coeficiente alfa de Cronbach de consistencia interna de 0,87 y un coeficiente test–retest a 2 semanas de 0,89. La correlación entre las 2 escalas administradas fue de 0,70. En el análisis factorial confirmatorio se observa un ajuste adecuado al modelo unifactorial propuesto para la versión original de la escala. No aparecen efectos suelo o techo significativos en las puntuaciones de la APS-SF.
DiscusiónLos resultados del estudio permiten considerar que la versión española de la APS-SF es un instrumento válido y fiable, que por sus características puede ser de utilidad para evaluar de forma rápida las conductas procrastinadoras relacionadas con las actividades académicas de los estudiantes de habla hispana.
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