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Vol. 35. Núm. 1.
(enero - febrero 2025)
Vol. 35. Núm. 1.
(enero - febrero 2025)
Original Article
Improving and decentralising neuropaediatric healthcare in Nicaragua by implementing an education programme. A pre-experimental study
Mejorar la atención neuropediátrica y la descentralización de la atención médica en Nicaragua mediante la implementación de un programa educativo. Estudio preexperimental
Jean Rémy Mongbet-Ayounéa, Giancarlo Lucchettib, Bárbara Badantac,
Autor para correspondencia
bbadanta@us.es

Corresponding author.
a Departamento de Análisis económico y economía política, Facultad de ciencias económicas y empresariales, Universidad de Sevilla, Seville, Spain
b Departamento de Medicina, Escuela de Medicina, Universidad Federal Juiz de Fora, Juiz de Fora, Brazil
c Departamento de Enfermería, Facultad de Enfermería, Fisioterapia y Podología, Universidad de Sevilla, Grupo de Investigación PAIDI CTS-1149: «Salud integral y sostenible: enfoque Bio-psico-social, Cultural y Espiritual para el Desarrollo Humano (DesH-Global)», Seville, Spain
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Table 1. Results: Indicators and effects of a training programme to strengthen neuropaediatric care and decentralise healthcare in Nicaragua.
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Abstract
Objective

To improve and decentralize neuropediatric healthcare in Nicaragua by implementing an education program.

Method

This study was carried out as an international cooperation proyecto between September 2018 and June 2019. It was a pre-experimental and before-after design (on a single group) of the implementation of an education program. A total of 19 pediatrics and 6 nurses participated in a training program, and neuropediatric healthcare services were decentralized from the National Children’s Hospital in Managua (La Mascota) to 19 regional and departmental hospitals in Nicaragua.

Results

For the implementation of this education program, nine Indicadors were measured during the training process and at the end of the proyecto and different results were obtained. The neuropediatric care, that was totally centered in a single hospital, has suffered drastic changes, increasing the number of electroencephalographs and follow up of patients in the regional hospitals, while reducing external consultations and waiting time for consultations in the central hospital. Likewise, a neuropediatric network was established, training was provided, and brochures were developed, resulting in an improving satisfaction of families with the care provided for their children.

Conclusions

Our results revealed the real-life effectiveness of this education program in improving neuropediatric care in Nicaragua, supporting nonspecialized pediatricians and nurses for acting as decentralizing agents. The proposal reinforces universal access to basic health by focusing on different social determinants and may serve as a model to other low-income countries.

Keywords:
International cooperation
Neurology
Pediatrics
Training program
Resumen
Objetivo

Mejorar la atención neuropediátrica y la descentralización de la atención médica en Nicaragua mediante la implementación de un programa educativo.

Método

Este estudio parte de un proyecto de cooperación internacional llevado a cabo entre septiembre de 2018 y junio de 2019. Tiene un diseño preexperimental, e implementación pre-post de un programa educativo sobre un grupo único. Un total de 19 pediatras y 6 enfermeras participaron en un programa de capacitación y se descentralizaron los servicios de atención de salud neuropediátrica del Hospital Nacional de Niños de Managua (La Mascota) a 19 hospitales regionales y departamentales de Nicaragua.

Resultados

Para la implementación de este programa educativo se midieron nueve indicadores durante el proceso de formación y al final del proyecto, y se obtuvieron diferentes resultados. Ha aumentado el número de electroencefalógrafos y el seguimiento de los pacientes en los hospitales regionales, al tiempo que se reducen las consultas externas y el tiempo de espera para las consultas en el hospital central. Asimismo, se estableció una red de neuropediatría, se impartió capacitación y se elaboraron folletos, lo que permitió mejorar la satisfacción de las familias con la atención brindada a sus hijos.

Conclusiones

Nuestros resultados revelaron la efectividad de este programa educativo para mejorar la atención neuropediátrica en Nicaragua, apoyando a los pediatras y enfermeras no especializados para que actúen como agentes descentralizadores. La propuesta refuerza el acceso universal a la salud básica centrándose en diferentes determinantes sociales y puede servir como modelo para otros países de bajos ingresos

Palabras clave:
Cooperación internacional
Neurología
Pediatría
Programas de capacitación

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