To use the reflections of primary care midwives to know the barriers and facilitators for detecting IPV during pregnancy. The second aim is to know proposals for measures to improve the detecting.
MethodQualitative methodology with a interpretative phenomenological approach. In-depth interviews were conducted with twelve midwives, who work in the sexual and reproductive health care centers in Hospitalet de Llobregat (Barcelona).
ResultsThe difficulties in detection are the system of visits, the situation of women and barriers of the professional such as fear. The follow-up in the control of pregnancy and the relationship of trust with the midwife stand out as facilitators. The proposals for improvement were to increase training and use safe and reliable health care procedures.
ConclusionsThe complexity of IPV makes it likely that IPV during pregnancy is undetected. It would be desirable to implement actions such as expanding training and agreeing on an internal work circuit that includes objective instruments to detecting IPV, coordination with other services and the ethical and legally appropriate way of recording in the clinical record.
Conocer a través de las narraciones de las matronas de Atención Primaria los factores que obstaculizan o contribuyen a la detección y abordaje de la violencia de género durante el embarazo, así como sus propuestas de mejora para tal fin.
MétodoEstudio cualitativo con un enfoque fenomenológico interpretativo. Se hicieron entrevistas semiestructuradas a las doce matronas que trabajan en los centros de Atención Primaria de L´Hospitalet de Llobregat (Barcelona).
ResultadosLas dificultades en la detección se relacionan con el sistema de visitas, el contexto de las mujeres y barreras del propio profesional como el miedo. Destacan como factores facilitadores el seguimiento en el control del embarazo y la relación de confianza con la matrona. Las propuestas de mejora se relacionan con la formación y el uso de procedimientos seguros y fiables.
ConclusionesSería deseable poner en marcha acciones de mejora tales como ampliar la formación y consensuar un circuito interno de trabajo que incluya instrumentos objetivos de ayuda de la detección, la coordinación con otros servicios y la forma ética y legalmente adecuada de registro en la historia clínica.
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