To know the characteristics of the handover performed by nurses working in Critical Care Units in Spain.
MethodsDescriptive and cross-sectional study, whose population was nurses working in Critical Care Units in Spain. An ad hoc questionnaire was used to explore the characteristics of the process, the training received, the information forgotten and the influence of this activity on patient care. The questionnaire was online and dissemination was done through social networks. The sample was selected by convenience. A descriptive analysis was performed according to the nature of the variables and comparison of groups through ANOVA with R software version 4.0.3 (R Project for Statistical Computing).
ResultsThe sample was 420 nurses. Most of them answered that (79,5%) perform this activity in an individual way, from outgoing nurse to incoming nurse. Location varied according to the size of the unit (p<0,05). Interdisciplinary handover was rare (p<0.05). In the last month, with regard to the time of data collection, 29,5% had to contact the unit due to forgetting relevant information, using WhatsApp as the first channel to transmit this information.
ConclusionsThere is a lack of standardization in the handoff between shifts, in terms of the physical space where it is done, tools to structure the information, participation of other professionals and the use of unofficial communication channels to contact for omitted information during the handover. Shift change was identified as a vital process to ensure continuity of care and patient safety, so further researchs are important for patients handoffs.
Conocer las características de los cambios de turnos que realizan las enfermeras de Unidades de Cuidados Críticos en España.
MétodoEstudio descriptivo y transversal, cuya población eran enfermeros y enfermeras que trabajasen en Unidades de Cuidados Críticos de España. Se utilizó un cuestionario ad hoc que exploraba las características del proceso, la formación recibida, el olvido de información y la influencia de esta actividad en la atención al paciente. El cuestionario era online y la difusión se realizó a través de redes sociales. La muestra fue seleccionada por conveniencia. Se realizó un análisis descriptivo según la naturaleza de las variables y comparación de grupos a través de ANOVA con R software versión 4.0.3 (R Project for Statistical Computing).
ResultadoEl total de la muestra fueron 420 enfermeras y enfermeros. La mayoría de participantes (79,5%) contestaron que realizan está actividad de forma dirigida, de enfermera saliente a enfermera entrante. El espacio físico donde se realizaba el cambio de turno variaba en función del tamaño de la unidad (p<0,05). La realización interdisciplinar del cambio de turno fue escasa (p<0,05). En el último mes (enero del 2020), respecto al momento de recogida de datos, el 29,5% contactó con la unidad por olvido de información relevante, utilizando WhatsApp como primer canal para transmitir esta información.
ConclusionesExiste una falta de estandarización del proceso, en cuanto al espacio físico donde se realiza, las herramientas para estructurar la información, la participación de otros profesionales y el uso de canales de comunicación no oficiales para contactar por información omitida durante la realización del traspaso. El cambio de turno se identificó como un proceso vital para garantizar la continuidad de los cuidados y seguridad del paciente, por lo que es importante seguir investigando sobre el traspaso de información.
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