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Vol. 58. Núm. 5.
(septiembre - octubre 2023)
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Vol. 58. Núm. 5.
(septiembre - octubre 2023)
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Effectiveness of the contingency plan for social and health care during the COVID-19 pandemic in a health district in northwestern Spain
Efectividad del plan de contingencia sociosanitario durante la pandemia de la COVID-19 en un distrito sanitario del noroeste de España
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Raquel Gutiérrez Lópeza, Beatriz Ares Castro-Condeb, Manuel Lorenzo López Reboiroa, Cristina Sardiña Gonzáleza, Victor Manuel López Mouriñoa, Marco Pereyra Barrionuevoc, Asel Castro Pérezd, Modesto Martínez Pilladoe,f, José López Castroa,
Autor para correspondencia
jlcastro126@hotmail.com

Corresponding author.
a Internal Medicine Department, Hospital Público de Monforte de Lemos, Lugo, Spain
b Geriatrics Department, Hospital Universitario Lucus Augusti, Lugo, Spain
c Pneumology Unit, Internal Medicine Department, Hospital Público de Monforte de Lemos, Lugo, Spain
d Anesthesiology, Resuscitation and Pain Clinic Department, Hospital Público de Monforte de Lemos, Lugo, Spain
e Quality Department, Área Sanitaria de Pontevedra e O Salnés, Pontevedra, Spain
f Galicia Sur Health Research Institute, SERGAS-UVIGO, Spain
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Table 1. Interested parties identification, actions implemented according to risk management, organizational management and decision management at the Hospital de Monforte de Lemos (Lugo – Galicia).
Abstract
Introduction

During the COVID-19 pandemic, healthcare facilities have implemented contingency plans to minimize the consequences of this pathology however, the deployment and results of these contingency plans are scarcely shared.

Objectives

To describe the implementation of the contingency plan in the social and health care in the COVID-19 pandemic in the Public Hospital of Monforte (Lugo, Spain) and to evaluate the effectiveness of the measures included in this plan.

Method

Phenomenological sampling conducted between March 10 and May 15, 2020. Evaluation qualitative assessment by an external quality improvement team of the Galician Health Service (SERGAS), based on the Practicum Direct rapid structured checklist in risk management, organizational management, and evaluation of decision making. As outcome indicators, we assessed the number of hospital admissions, number of PCRs performed, telephone attention to social and health social-healthcare patients, number of hospitalizations avoided and estimation of their direct cost.

Results

After assessing and managing the risks, an information security plan was developed and solutions to minimize complications in our patients derived from this pandemic. An emergency decision making team was created, as well as an employee communication mechanism for employees through standardized documents and documentation channels.

Conclusions

The adaptation of the Practicum Direct rapid model to the healthcare setting is a useful and easy-to-apply tool that allows us to identify weak points and areas for improvement in our Service and thus to strengthen patient care in all clinical areas, improving the quality of care.

Keywords:
COVID-19
Pandemic
Contingency plans
Learning health system
Public reporting of healthcare data
Resumen
Introducción

Durante la pandemia de la COVID-19 los centros sanitarios han puesto en marcha planes de contingencia para minimizar las consecuencias de esta enfermedad. Sin embargo, el despliegue y los resultados de estos planes de contingencia son escasamente compartidos.

Objetivos

Describir la implantación del plan de contingencia en la atención sociosanitaria en la pandemia de la COVID-19 en el Hospital Público de Monforte (Lugo, España) y evaluar la efectividad de las medidas incluidas en dicho plan.

Método

Muestreo fenomenológico realizado entre el 10 de marzo y el 15 de mayo de 2020. Evaluación cualitativa por un equipo externo de mejora de la calidad del Servicio Gallego de Salud, basada en la lista de verificación rápida estructurada Practicum Direct en gestión de riesgos, gestión organizativa y evaluación de la toma de decisiones. Como indicadores de resultado se valoraron el número de ingresos hospitalarios, el número de PCR realizadas, la atención telefónica a pacientes sociosanitarios, el número de hospitalizaciones evitadas y la estimación de su coste directo.

Resultados

Tras evaluar y gestionar los riesgos se elaboró un plan de seguridad de la información y soluciones para minimizar las complicaciones en nuestros pacientes derivadas de esta pandemia. Se creó un equipo de toma de decisiones de emergencia, así como un mecanismo de comunicación para los empleados a través de documentos y canales de documentación estandarizados.

Conclusiones

La adaptación del modelo Practicum Direct rapid al ámbito sanitario es una herramienta útil y de fácil aplicación que nos permite identificar puntos débiles y áreas de mejora en nuestro servicio, y así reforzar la atención al paciente en todas las áreas clínicas, mejorando la calidad asistencial.

Palabras clave:
COVID-19
Pandemia
Planes de contingencia
Sistema sanitario de aprendizaje
Comunicación pública de datos sanitarios

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