metricas
covid
Buscar en
Revista Española de Geriatría y Gerontología
Toda la web
Inicio Revista Española de Geriatría y Gerontología Motivaciones y expectativas de los estudiantes mayores de 55 años en los progra...
Información de la revista
Vol. 42. Núm. 3.
Páginas 158-166 (mayo 2007)
Compartir
Compartir
Descargar PDF
Más opciones de artículo
Vol. 42. Núm. 3.
Páginas 158-166 (mayo 2007)
Originales
Acceso a texto completo
Motivaciones y expectativas de los estudiantes mayores de 55 años en los programas universitarios
University seniors programs: reasons for joining and expectations among persons older than 55 years
Visitas
4671
Julián Montoro Rodrígueza,
Autor para correspondencia
jmontoro@kent.edu

Correspondencia: Dr. J. Montoro Rodríguez. Kent State University, The School of Family and Consumer Studies 142 Nixson Hall, Kent, Ohio, 44242-0001 USA.
, Sacramento Pinazo Hernandisb, María Ángeles Tortosa Chuliáb
a Kent State University. Kent. Ohio. Estados Unidos
b Universitat de València. Valencia. España
Este artículo ha recibido
Información del artículo
Resumen
Objetivos

En la actualidad, miles de personas mayores participan en España en los programas universitarios para mayores. Las mejores condiciones de vida, el aumento de la esperanza de vida y un mayor acceso a la educación primaria son, entre otros, los factores que han propiciado que un numeroso grupo de personas mayores demanden cada vez más programas de formación y otras actividades de ocio activo. El presente trabajo examina las expectativas expresadas por los mayores que participan en programas universitarios.

Material y métodos

Los datos del estudio provienen de una muestra de 400 alumnos mayores de 55 años que participaron en el Programa Universitario La Nau Gran de la Universitat de València durante los cursos académicos 2002-2003 y 2003-2004. La metodología mixta utilizada incluye técnicas cualitativas (grupo de discusión y entrevistas en profundidad) así como cuantitativas (encuesta sociológica).

Resultados

Los resultados obtenidos con ambas metodologías indican que los principales motivos aducidos por los mayores de 55 años para participar por primera vez como estudiantes en la Universidad son: mejorar la cultura, sentirse activos, hacer algo nuevo, mejorar la calidad de vida y conocer gente nueva. Los resultados de este estudio coinciden y corroboran los resultados de investigaciones anteriores desarrolladas en los países del entorno europeo y de Estados Unidos.

Palabras clave:
Personas mayores
Motivaciones para aprender
Programas universitarios para mayores
Educación para mayores
Envejecimiento activo
Abstract
Objectives

At present, thousands of adults are attending the different university programs for seniors in Spain. Better living conditions, increased life expectancy, and greater access to primary education are among the factors contributing to the higher demand for educational programs and other leisure activities among older adults. The present study examines the preferences and expressed motivations of older students enrolled in university programs.

Material and methods

Data were drawn from a sample of 400 students, aged 55 years and older, participating in a university seniors program entitled La Nau Gran at the University of Valencia in the 2002 and 2003 academic years. The methodology included qualitative methods (focus groups and indepth interviews) and quantitative methods (standard survey).

Results

The results obtained by both methodologies showed that the main motivations of older students for attending the university program for the first time were to gain broader knowledge, feel active, do something new, increase quality of life, and meet new people. The results of this study are similar to those of previous studies and confirm the findings of other research carried out in Europe and the USA.

Key words:
Older adults
Motivations for learning
University programs for seniors
Adult education
Active aging
El Texto completo está disponible en PDF
Bibliografía
[1.]
C. Orte, L. Ballester, C. Touza.
University programs for seniors in Spain: Analysis and perspectives.
Educ Gerontol, 30 (2004), pp. 315-328
[2.]
Los programas universitarios para mayores en la construcción del Espacio Europeo de Enseñanza Superior,
[3.]
Orte C, coordinador. El aprendizaje a lo largo de toda la vida. Los programas universitarios de mayores. Madrid: Editorial Dykinson; 2006.
[4.]
Los programas universitarios para mayores en España. Una investigación sociológica,
[5.]
L. Ballester, C. Orte, M. March, J.L. Oliver.
The importance of socioeducational relationships in University programs for older adults students.
Educ Gerontol, 31 (2005), pp. 253-261
[6.]
J. Montoro-Rodríguez, S. Pinazo.
Evaluating social integration and psychological outcomes for older adults enrolled at a university intergenerational program.
Journal of Intergenerational Relationships, 3 (2005), pp. 65-83
[7.]
B. Arnold, J. Costa.
A new vision of the third age or the individual and society as a result of learning posibilities for older adults. Continuing Scientific Education in Europe.
International J of Third Age Learning International Studies, 6 (1996), pp. 105-117
[8.]
Instituto Nacional de Estadística. Censo de Población y Viviendas. Madrid: INE; 2001.
[9.]
IMSERSO. Informe 2004. Madrid: IMSERSO; 2005.
[10.]
Agencia National de Education. Lifelong learning and lifewide learning. Estocolmo (Suecia), enero 2000.
[11.]
J.D. Yenerall.
Educating an aging society: The university of the third age in Finland.
Educ Gerontol, 29 (2003), pp. 703-716
[12.]
Yuni JA. Optimización del desarrollo personal mediante la intervención educativa en la adultez y la vejez. Tesis Doctoral no publicada. Universidad de Granada, 1999.
[13.]
A. Lemieux.
Los programas universitarios para mayores: enseñanza e investigación.
IMSERSO, (1997),
[14.]
M. Levet-Gautrat.
Les étudiants du Troisième âge dans les Universités du 3ème âge. Laboratoire de Psychologie Sociale. Université Paris X, 1982. Citado en Lemieux A. Los programas universitarios para mayores: enseñanza e investigación.
IMSERSO, (1997),
[15.]
A. Kim, S.B. Merriam.
Motivations for learning among older adults in a learning in retirement institute.
Educ Gerontol, 30 (2004), pp. 441-455
[16.]
R. Boshier.
Motivational orientations of adult education participants: A factor analytic exploration of Houle's typology.
Adult Educ, 21 (1971), pp. 3-26
[17.]
C.M. Mehrota.
In defense of offering educational programs for older adults.
Educ Gerontol, 29 (2003), pp. 645-655
[18.]
C.O. Houle.
The inquiring mind.
University of Wisconsin Press, (1961),
[19.]
R. Boshier.
Psychometric properties of the alternative form of the educational participation scale.
Adult Educ Quarterly, 41 (1991), pp. 150-167
[20.]
E.M. Brady, M.L. Fowler.
Participation motives and learning outcomes of older learners.
Educ Gerontol, 14 (1988), pp. 45-56
[21.]
L.L. Bynum, M.A. Seaman.
Motivations of third-age students in Learning in Retirement Institutes.
Continuing Higher Educ Review, 57 (1993), pp. 12-22
[22.]
M.E. Wolfgang, W.D. Dowling.
Differences in motivation of adult and younger undergraduates.
J Higher Educ, 52 (1981), pp. 640-648
[23.]
M.A. Scala.
Participation motives and experiences of older adults in an undergraduate classroom.
Educ Gerontol, 22 (1996), pp. 727-773
[24.]
E.J. Furst, B.L. Steel.
Motivational orientations of older adults in university courses as described by factor and cluster analysis.
J Experimental Educ, 54 (1986), pp. 193-201
[25.]
L. Lamdin.
Elder learning.
The Oryz Press, (1997),
[26.]
H.Y. McClusky.
Education of older adults.
Annual of Gerontology and Geriatrics, pp. 3
[27.]
E.A. Phelan, L.A. Anderson, A.Z. Lacroix, E.B. Larson.
Older adults’ views of successful aging. How do they compare with researchers definitions?.
JAGS, 52 (2004), pp. 211-216
[28.]
L.L. Carstensen.
A life-span approach to social motivation.
Motivation and self-regulation across the life-span,
[29.]
M.A. Vallés.
Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexiones metodológicas y prácticas profesionales.
Síntesis, (2000),
[30.]
T. Ibañez.
El conocimiento social de la realidad.
Sendai, (1979),
[31.]
S. Pinazo, J. Pons, M. Merino, J.L. Pardo.
Las técnicas de comunicación aplicadas a la entrevista psicosocial.
Investigaciones en Psicología, 5 (2000), pp. 91-114
[32.]
Instituto Nacional de Estadística. Encuesta Nacional de Salud, datos 2003. Madrid: INE; 2004.
[33.]
C. Arjona, J. Criado, L. Sánchez.
Enfermedades crónicas y consumo de fármacos en mayores de 65 años.
Medicina General, 47 (2002), pp. 684-695
[34.]
Sanidad Conselleria.
Plan Estratégico para el control y la calidad de la Prestación farmacéutica.
Conselleria Sanidad, Generalitat Valenciana, (2004),
[35.]
Instituto Nacional de Estadística. Encuesta de Morbilidad Hospitalaria 2001. Madrid: INE; 2004.
[36.]
Instituto Nacional de Estadística. Encuesta Nacional de Salud, datos 2004. Madrid: INE; 2005.
[37.]
C. Bru.
Los modelos marco de Programas Universitarios para Mayores.
Los modelos marco de Programas Universitarios para Mayores,
[38.]
A. Williamsom.
Gender issues in older adults’ participation in learning: viewpoints and experiences of learners in the University of the third age (U3A).
Educ Gerontol, 26 (2000), pp. 49-66
[39.]
Instituto Nacional de Estadística. Anuario Estadístico de España. Madrid: INE; 2001.
[40.]
IMSERSO. Encuesta de condiciones de vida. Madrid: IMSERSO; 2004.
[41.]
D. Daniel, R. Templin, R.W. Shearon.
The value orientations of older adults toward education.
Educ Gerontol, 2 (1977), pp. 33-42
[42.]
W.D. Scholz.
New prospects at the third stage of life: older people at University.
J Educ Gerontol, 8 (1993), pp. 33-46
[43.]
S.B. Merriam, R.S. Caffarella.
Learning in adulthood.
Jossey Bass, (1999),
[44.]
T. Valentine.
United status of America: The current predominance of learning for the job.
The emergence of learning societies: who participates in adult learning?,

El presente trabajo ha sido en parte financiado por el Vicerrectorado de Extensión Universitaria y Relaciones con la Sociedad de la Universitat de València.

Copyright © 2007. Sociedad Española de Geriatría y Gerontología
Descargar PDF
Opciones de artículo
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos