Working within the frames of evidence-based practice, paediatric speech and language therapists (SLTs) should attend to parents’ values and preferences in order to provide the optimal service to a child and the child's family. However, little is known about how to elicit and include parents’ values and preferences in the clinical decision making about speech/language training for their child. Given that background, this study examined how five paediatric SLTs elicited and included parents’ values and preferences in clinical decisions about training for their children.
MethodsVideo recordings of clinical encounters between the SLTs and parents of children with speech/language disorders were transcribed and a broad-brush analysis, drawing on principles of conversation analysis (CA), was carried out.
ResultsA central finding was that explicit inclusion of the parents’ values and preferences in the decision making about the training was only sporadically identified in the encounters. Rather, decisions about whether speech/language training was going to take place, who would perform the training with the child and what should be the focus for the language training appeared to be primarily made by the SLTs, with minimal inclusion of the parents’ values and preferences.
Discussion/conclusionPotential impacting factors included the local context, the parents’ psychological readiness to contribute to the decision making and a potential discrepancy between SLTs’ and parents’ focus on outcomes for the child. Further research is needed to establish how parents’ values and preferences might be included in the evidence base for interventions for children with speech/language disorders.
Desde el marco de la práctica basada en la evidencia, los logopedas pediátricos deberían prestar atención a los valores y las preferencias de los padres para proporcionar un servicio óptimo a los niños y sus familias. Sin embargo, poco se sabe acerca de cómo recabar e incluir los valores y las preferencias de los padres en la toma de decisiones clínicas sobre la intervención logopédica para sus hijos. Con estos antecedentes, este estudio examinó cómo 5 logopedas pediátricos recababan e incluían los valores y las preferencias de los padres en las decisiones clínicas sobre la intervención para sus hijos.
MétodoSe transcribieron grabaciones de vídeo de encuentros clínicos entre logopedas y padres de niños con trastornos del habla/lenguaje, y se realizó un análisis de carácter general, basado en los principios del análisis conversacional.
ResultadosUn resultado principal fue que la inclusión explícita de los valores y las preferencias de los padres en la toma de decisiones sobre la intervención solo se identificó de forma esporádica en estos encuentros. Más bien las decisiones sobre si la intervención del habla/lenguaje tendría lugar, quién la llevaría a cabo y cuál debía ser el foco de la misma fueron principalmente realizadas por los logopedas, con una mínima inclusión de los valores y las preferencias de los padres.
Discusión/conclusiónEntre los principales factores influyentes destaca el contexto local, la disposición psicológica de los padres a contribuir en la toma de decisiones y una posible discrepancia entre padres y logopedas en los resultados esperados para el niño. La investigación futura debería establecer cómo podrían incluirse los valores y las preferencias de los padres en la base de la evidencia para las intervenciones dirigidas a niños con trastornos del habla/lenguaje.
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