Theory of mind (ToM) has been studied as well as children's mental states in relation to their everyday behaviour and is indispensable for skilled communication. Considering the importance of measuring ToM in school children, the aim of this exploratory investigation was to apply a preliminary Portuguese version of the ToM Picture Stories Task in a sample of school children aged from 6 to 8 years and to analyze the impact of individual differences (e.g. gender, parent's age, educational level, number of siblings) on task performance.
PurposeThis article analyses ToM performance in a sample of 103 Portuguese school children in a public school.
MethodTwo stories of the ToM Pictures Sequencing Task were used to assess ToM competence in a sample of 103 participants (54 females and 49 males) aged from 6 to 8 years. Individual differences (e.g., gender, number of siblings, parents educational levels and age) were also considered.
ResultsThe results showed good performances in story 1, but not as good in story 2. Positive correlations were found between age and year of schooling and performance in ToM tasks.
ConclusionFuture research is needed regarding the influence of cognitive and linguistic skills in high-order ToM skills in school children.
La teoría de la mente (TM) ha sido estudiada como los estados mentales de los niños en relación con su comportamiento cotidiano, y es indispensable para la comunicación. Teniendo en cuenta la importancia de medir la TM en niños en edad escolar, el objetivo de esta investigación exploratoria fue aplicar una versión preliminar portuguesa de la tarea TM Picture Stories Task en una muestra de niños en edad escolar de 6 a 8 años y analizar el impacto de las diferencias individuales (p. ej., género, edad de los padres, nivel educativo, número de hermanos) en el desempeño de la tarea.
ObjetivoEl objetivo del trabajo fue determinar las habilidades de la TM en 103 niños portugueses.
MetodologíaParticiparon 103 participantes (54 mujeres y 49 varones) con edades comprendidas entre los 6 y los 8 años. Todos fueron evaluados con dos pruebas de TM «Theory of Mind Pictures Sequencing Task».
ResultadosLos resultados mostraron un buen desempeño en la historia 1, pero no tan bueno en la historia 2. Se encontraron correlaciones positivas entre la edad y el año de escolarización y el desempeño en tareas de la TM.
ConclusionesFutura investigación es necesaria en relación con la TM en la influencia de las habilidades cognitivas y lingüísticas de los niños.
Artículo
Comprando el artículo el PDF del mismo podrá ser descargado
Precio 19,34 €
Comprar ahora