The objective is to design and analyze the psychometric properties of a new instrument, The Cognitive Reserve Questionnaire for Adolescents (CoRe-A), for assessing cognitive reserve in adolescents.
MethodsA systematic review was conducted to identify cognitive reserve components, before items concerning them were discussed in terms of their suitability, relevance, and clarity. The final 12-item CoRe-A was subsequently validated among 48 adolescents diagnosed with severe mental disorders and 37 healthy controls matched by age and sex.
ResultsThe CoRe-A scale showed a four-factor structure (i.e., education/occupation, sociability, school performance/development, and leisure activities) that explained 65.30% of the variance. It had adequate internal consistency (Cronbach's alpha coefficient=0.767) and test–retest reliability (r=0.979; p<0.001). The patients with severe mental disorders obtained significantly lower scores than the healthy controls in both the total CoRe-A score and in the four factor scores. Moreover, the CoRe-A correctly classified 85.9% of the sample as patient with severe mental disorders or healthy control. The CoRe-A total score showed a large positive correlation with the Wechsler vocabulary subtest, demonstrating good convergent validity (r=0.514; p<0.001). Nevertheless, when vocabulary subtest and CoRe-A total score were compared, the CoRe-A reached a better discriminative capacity.
ConclusionsThe CoRe-A is a valid and reliable tool for assessing cognitive reserve in adolescents, and it may help to characterize adolescents diagnosed with a severe mental disorder.
El objetivo es diseñar y analizar las propiedades psicométricas de un nuevo instrumento, el Cuestionario de Reserva Cognitiva para Adolescentes (CoRe-A), para evaluar la reserva cognitiva en los adolescentes.
MétodosSe llevó a cabo una revisión sistemática para identificar los componentes de la reserva cognitiva, antes de debatir los ítems que le conciernen en términos de su idoneidad, relevancia y claridad. La CoRe-A final de 12 ítems fue posteriormente validada en 48 adolescentes diagnosticados con trastornos mentales graves y 37 controles sanos emparejados por edad y sexo.
ResultadosLa escala CoRe-A mostró una estructura de cuatro factores (educación/ocupación, sociabilidad, rendimiento/desarrollo escolar y actividades de ocio) que explicó el 65,30% de la varianza. Tenía una consistencia interna adecuada (coeficiente alfa de Cronbach=0,767) y una fiabilidad test-retest (r=0,979; p<0,001). Los pacientes con trastornos mentales graves obtuvieron puntuaciones significativamente más bajas que los controles sanos tanto en la puntuación total del CoRe-A como en las puntuaciones de los cuatro factores. Además, el CoRe-A clasificó correctamente al 85,9% de la muestra como paciente con trastornos mentales graves o control sano. La puntuación total del CoRe-A mostró una gran correlación positiva con el subtest de vocabulario de Wechsler, demostrando una buena validez convergente (r=0,514; p<0,001). Sin embargo, cuando se compararon el subtest de vocabulario y la puntuación total del CoRe-A, el CoRe-A alcanzó una mejor capacidad discriminativa.
ConclusionesEl CoRe-A es un instrumento válido y fiable para evaluar la reserva cognitiva en adolescentes, y puede ayudar a caracterizar a los adolescentes diagnosticados de un trastorno mental grave.
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