The aim of the study was to describe and evaluate the implementation, coordination, and management strategies used during the course of a multicentre case–control study in order to investigate the effectiveness of the influenza and pneumococcal vaccines in the prevention of hospital admissions due to influenza and pneumonia in patients aged 65 years and over during two influenza seasons in Spain.
MethodsThe project working group was composed of three levels: (i) the Scientific and Coordinating Committee; (ii) the Project Coordinating Site, which consisted of the principal investigator, the project manager and a statistician, and (iii) the regional working groups that consisted of the investigators and interviewers of each participating site. Coordination, communication and management tools were used to carry out the field work during the 2013–2014 and 2014–2015 influenza seasons.
ResultsA total of 728 influenza cases, 1823 influenza controls, 1929 pneumonia cases, and 1929 pneumonia controls were included in the study. Public Health Services in the participating Autonomous Communities collaborated to validate the vaccination status of the cases and controls.
ConclusionThe tools implemented by the coordinating site for the launch, follow-up and management of the fieldwork resulted in the achievement of the planned objectives for the multicentre case–control study. Technology use was efficient and helped in the communication and training of the investigators and interviewers involved in the project.
El objetivo de este estudio es describir y evaluar las estrategias de coordinación y gestión llevadas a cabo durante el desarrollo de un proyecto multicéntrico de investigación de la efectividad de las vacunas antigripal y antineumocócica para la prevención de hospitalizaciones por gripe y neumonía en pacientes ≥65años llevado a cabo en España durante 2 temporadas de gripe.
MétodosSe estructuró el equipo de trabajo en 3 niveles organizativos: a)el Comité Científico y Coordinador, b)el Centro Coordinador, constituido por el investigador principal, un gestor de proyectos y un estadístico, y c)los equipos regionales, constituidos por los investigadores de hospitales y de los Servicios de Vigilancia de las comunidades autónomas. Se utilizaron herramientas de coordinación, comunicación y gestión para llevar a cabo el trabajo de campo.
ResultadosSe seleccionaron 728 casos y 1.823 controles de gripe y 1.929 casos y 1.929 controles de neumonía ingresados en los hospitales participantes durante las temporadas de gripe 2013-2014 y 2014-2015. Se colaboró con los Servicios de Salud Pública de las comunidades autónomas para la validación del estado vacunal de los pacientes.
ConclusiónLas herramientas implementadas por parte del equipo coordinador para la puesta en marcha, seguimiento y control del trabajo de campo permitieron la consecución de los objetivos planteados. El apoyo en las tecnologías fue un planteamiento eficiente que facilitó la comunicación y la formación continuada de todos los investigadores implicados en el proyecto.
Artículo
Comprando el artículo el PDF del mismo podrá ser descargado
Precio 19,34 €
Comprar ahora