metricas
covid
Buscar en
Enfermería Clínica (English Edition)
Toda la web
Inicio Enfermería Clínica (English Edition) Influence of educational intervention on nurse-midwives’ knowledge and managem...
Journal Information
Vol. 33. Issue 5.
Pages 316-326 (September - October 2023)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 33. Issue 5.
Pages 316-326 (September - October 2023)
Original Article
Influence of educational intervention on nurse-midwives’ knowledge and management practices of Intimate Partner Violence (IPV) in healthcare Facilities in Ekiti-State, Nigeria
Influencia de una intervención educativa en el conocimiento y en el manejo de la violencia de pareja por parte de enfermeras obstetras en Nigeria
Theresa Olaitan Bamigboyea,
Corresponding author
tessyybam@yahoo.com

Corresponding author.
, Omolola Oladunni Irinoyeb, Emmanuel Olufemi Ayandiranb, Adekemi Eunice Olowokereb, Opeyemi Adeniyi Adedejic, Deborah Tolulope Esana
a Department of Nursing, College of Medicine and Health Sciences, Afe Babalola University, Ado-Ekiti, Nigeria
b Department of Nursing Science, Faculty of Basic Medical Sciences, Obafemi Awolowo University, Ile Ife, Nigeria
c Department of Obstetrics and Gynecology, University College Hospital, Ibadan, Nigeria
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (3)
Show moreShow less
Tables (1)
Table 1. Socio-demographic characteristics of participants.
Additional material (1)
Abstract
Objective

To assess the influence of an educational intervention on midwives' knowledge, detection and management of intimate partner violence (IPV).

Methods

A quasi-experimental study involving 158 midwives from two districts in Ekiti State, Nigeria. The sample was divided into experimental and control groups (79 midwives per group). Data were collected using a questionnaire and an observation checklist. A customized educational training program on IPV detection and management was conducted in the experimental group. Measurement was performed before the intervention, immediately after and 6 weeks later. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics (Chi-square and binary logistic regression) with a level of significance set at p < 0.05.

Results

Prior knowledge regarding IPV detection and management among midwives in both groups was poor, with only 16.5 % of the experimental group and 17.7 % of the control group having good knowledge in the pre-intervention phase. The experimental group had a significant improvement in knowledge of IPV screening and management, with 82.1 % having good knowledge immediately after the intervention and 92.0 % at 6 weeks after the intervention (p = 0.001). Observed practice of IPV detection and management improved significantly from 21.9 % satisfactory practice before the intervention to 63.5 % after the intervention (p = 0.001) in the experimental group, with no appreciable improvement in practice detected in the control group (21.9% versus 36.5%; p = 0.682).

Conclusion

The use of a customized educational training program improved midwives' knowledge and practice in the detection and management of intimate partner violence.

Keywords:
Intimate partner violence
Knowledge
Nurse midwives
Educational measurement
Continuing education in nursing
Resumen
Objetivo

Evaluar la influencia de una intervención educativa sobre el conocimiento, detección y manejo de la violencia de pareja íntima (VPI) por parte de matronas.

Método

Estudio quasi-experimental donde participaron 158 matronas procedentes de dos distritos en el estado de Ekiti (Nigeria). La muestra se dividió en grupos: experimental y de control (79 matronas por grupo). Los datos se recogieron mediante un cuestionario y una lista de verificación de observación. Se realizó un programa de capacitación educativa adaptado sobre detección y manejo de VPI en el grupo experimental. Se realizó una medición antes de la intervención, inmediatamente después y 6 semanas después. Los datos se analizaron utilizando estadística descriptivas e inferenciales (Chi-cuadrado y regresión logística binaria) con un nivel de significancia establecido en p < 0,05.

Resultados

El conocimiento previo respecto a la detección y el manejo de la VPI entre las matronas en ambos grupos fue deficiente, ya que tan sólo el 16,5 % del grupo experimental y el 17,7 % del grupo control tenían un buen conocimiento en la fase previa a la intervención. El grupo experimental tuvo una mejora significativa en el conocimiento de la detección y el manejo de la VPI, con un 82,1 % con buenos conocimientos inmediatamente después de la intervención y un 92,0 % a las 6 semanas después de la intervención (p = 0,001). La práctica observada de detección y manejo de VPI obtuvo mejora significativa, pasando de un 21,9 % de práctica satisfactoria antes de la intervención, a un 63,5 % después de la intervención (p = 0,001) en el grupo experimental, no detectándose una mejora apreciable en la práctica en el grupo control (21,9% versus 36,5%; p = 0,682).

Conclusión

El uso programa de capacitación educativa adaptado mejoró el conocimiento de las matronas y su práctica sobre la detección y el manejo de la violencia de pareja íntima.

Palabras clave:
Violencia de pareja
Conocimientos
Enfermeras obstetras
Evaluación educacional
Educación continua en enfermería

Article

These are the options to access the full texts of the publication Enfermería Clínica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Enfermería Clínica (English Edition)

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos