covid
Buscar en
Psicología Educativa - Educational Psychology
Toda la web
Inicio Psicología Educativa - Educational Psychology The role of perspective on students’ use of multiple documents to solve an ope...
Journal Information
Vol. 19. Issue 2.
Pages 89-94 (December 2013)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 19. Issue 2.
Pages 89-94 (December 2013)
Open Access
The role of perspective on students’ use of multiple documents to solve an openended Task
El papel de las instrucciones de perspectiva en el uso de documentos múltiples para resolver una tarea abierta
Visits
4335
Raquel Cerdána,
Corresponding author
Raquel.cerdan@uv.es

Correspondence concerning this article should be setn to Contact address: Raquel Cerdán Department of Developmental and Educational Psychology & ERI Lectura. University of Valencia Avda. Blasco Ibáñez, 21. 46010 Valencia, Spain.
, Mari Carmen Marínb, Carmen Candela
a University of Valencia, Spain
b Universidad Católica de Valencia, Spain
This item has received

Under a Creative Commons license
Article information
Abstract

McCrudden & Schraw (2007) show how students’ interaction with a text is mediated by the instructions they are presented with. Specifically, perspective instructions prompt readers to use background knowledge to evaluate text from an assigned point of view. Research on perspective in single texts has demonstrated that readers confer relevance on text segments that are consistent with the assigned perspective (Pichert & Anderson, 1977). This work has tested the effects of perspective when reading conflicting information from multiple documents to perform an open-ended task, as well as has studied if the trustworthiness of a source exerts any influence on students’ decision to use information from a particular document. Results indicate that students’ reading of multiple documents is influenced by perspective instructions, which, in turn, can help students be more discriminative when deciding between more and less trustworthy documents.

Keywords:
Perspective instructions
Source trustworthiness
Multiple documents comprehension
Task-oriented reading
Resumen

McCrudden & Schraw (2007) muestran cómo las instrucciones de perspectiva asignada promueven a los lectores a utilizar el conocimiento previo cuando interaccionan con un texto. La investigación realizada en textos individuales ha demostrado que los lectores otorgan relevancia a segmentos del texto que son consistentes con la perspectiva asignada (Pichert y Anderson, 1977). Este trabajo ha puesto a prueba los efectos de la perspectiva cuando se lee información contradictoria de múltiples documentos, al igual que ha estudiado si la fiabilidad de una fuente ejerce alguna influencia en la decisión de los estudiantes de cara a utilizar la información de un documento en particular. Los resultados indican que la lectura de varios documentos se ve influenciada no sólo por las instrucciones de perspectiva, sino que también pueden ayudar a los estudiantes a ser más discriminativos a la hora de decidir entre mayor o menor credibilidad de los documentos.

Palabras clave:
Instrucciones de perspectiva
Fiabilidad de la fuente
Comprensión de documentos multiples
Lectura orientada a tareas.
Full text is only aviable in PDF
Copyright © 2013. Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
Download PDF
Article options