metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología La comprensión lectora en universitarios con déficit auditivo
Journal Information
Vol. 19. Issue 1.
Pages 33-39 (January 1999)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 19. Issue 1.
Pages 33-39 (January 1999)
La comprensión lectora en universitarios con déficit auditivo
Visits
778
A. Villalba Pérez*, A. Ferrer Manchón**, M.C. Asensi Borrás**
* Psicólogo y pedagogo IVAF.
** Universitat de València. Estudi General.
This item has received
Article information
Resumen

Los sordos profundos prelocutivos al acabar la escolaridad obligatoria (16-18 años), no superan como media el nivel lector correspondiente a la población normo-oyente de diez años, de modo que un porcentaje muy reducido de ellos puede acceder a estudios medios y superiores.

Con el fin de conocer las características personales y el nivel lector de los deficientes auditivos que llegan a cursar estudios superiores, se ha explorado a un grupo de 15 estudiantes de distintas facultades de la Universidad de Valencia, que sufren pérdidas auditivas de diverso tipo, y se les ha comparado con un grupo de 15 universitarios normo-oyentes, y con un grupo de siete personas sordas que aspiraban a entrar en la Universidad por el acceso para mayores de 25 años.

Los resultados evidencian que el éxito escolar de los deficientes auditivos universitarios requiere una comprensión lectora de alto nivel, y confirma la estrecha relación existente entre el dominio de la lengua oral y la comprensión lectora.

Palabras clave:
Comprensión lectora
Sordera
Lenguaje oral en sordos
Summary

The on finishing their compulsory education (16-18 years) the prelocutive profoundly deaf, as a general rule, do not get over ther corresponding level of normal hearing 10 years olds. Only a limited number of them can go on to higher studies.

So as to know the personal characteristics and the reading level of the really deaf who go on to higher studies, a group of 15 from different faculties of Valencia University has been examined, these suffer hearing losses of different tipes. They have been compared to is normal hearing university students and to a group of 7 deaf people who wanted to get into university but were not able to.

The results show the educational success of the deaf university students needs a high level of reading comprehension, and confirms the narrow relationship that there is between knowing the oral language and the reading comprehension language.

Key words:
Deafness
Reading comprehension
Deafness
oral language

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos