metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología La intervención en el lenguaje en el contexto del aula. Un estudio de caso
Journal Information
Vol. 25. Issue 4.
Pages 190-202 (January 2005)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 25. Issue 4.
Pages 190-202 (January 2005)
La intervención en el lenguaje en el contexto del aula. Un estudio de caso
The language intervention at the classroom. A single case study
Visits
328
E. Fernández Sanfiel*, A. González Schneeweiss1, N. Pérez Barrera1, V.M. Acosta Rodríguez2,
Corresponding author
vacosta@ull.es

Correspondencia: Catedrático de Universidad (Educación Especial y Logopedia) Investigador Principal del Grupo Acentejo. Departamento de Didáctica e Investigación Educativa. Universidad de La Laguna. Delgado Barreto s/n – Campus Central 38204 La Laguna. Santa Cruz de Tenerife
1 Logopedas Aula de Logopedia Universidad de La Laguna (Santa Cruz de Tenerife)
2 Catedrático de Universidad (Educación Especial y Logopedia) Investigador Principal del Grupo Acentejo
This item has received
Article information
Resumen

La finalidad de este artículo es presentar un estudio llevado a cabo con una niña deficiente mental en dos situaciones diferenciadas: la primera, desarrollada en el aula de logopedia y la segunda, en el aula ordinaria. Para la evaluación inicial se recurrió tanto a procedimientos informales (observación, entrevista y sociograma) como formales (inventario de desarrollo de atención temprana). Los resultados indicaron una mejora de las habilidades comunicativas básicas, una mayor participación, grado de compromiso y realización de las tareas, una efectividad del apoyo por pares, y un cambio hacia la colaboración y el desarrollo profesional, entre todos los agentes educativos.

Palabras clave:
Evaluación del lenguaje
intervención en el lenguaje
prácticas inclusivas
habilidades comunicativas
apoyo por pares
estructuras de aprendizaje cooperativo

The aim of this paper is to show a single case carried out with a mental deficient girl in two different contexts: the speech therapy classroom and the ordinary classroom. The procedures used were the following ones: observation, interview and inventory of the early intervention. The results showed best basic skills communication, bigger participation, an increase on the tasks and compromise, higher peer support intervention, and a change towards collaboration and professional development.

Key words:
Language assessment
language intervention
inclusive practices
communication skills
peer support intervention
cooperative learning

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos