metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Las familias como colaboradoras en la respuesta educativa a las dificultades del...
Journal Information
Vol. 25. Issue 4.
Pages 203-219 (January 2005)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 25. Issue 4.
Pages 203-219 (January 2005)
Las familias como colaboradoras en la respuesta educativa a las dificultades del lenguaje
Families as collaborators in the educative answer to language difficulties
Visits
1465
A.M. Quintana Alonso
Corresponding author
aquinta@ull.es

Correspondencia: Facultad de Educación, Módulo B Avda. Trinidad s/n. Campus Central 38204-La Laguna Santa Cruz de Tenerife
Departamento de Didáctica e Investigación Educativa Facultad de Educación, Módulo B Universidad de La Laguna (Santa Cruz de Tenerife)
This item has received
Article information

Este artículo recoge una investigación de corte cualitativo realizada en un centro escolar donde se ha trabajado con el profesorado y dos familias cuyos hijos de tres años presentaban dificultades de lenguaje. El planteamiento de partida ha sido establecer una colaboración entre el profesorado, los especialistas y las familias. En el trabajo con el profesorado se ha primado en la formación para mejorar la capacidad de responder a las necesidades del alumnado. Paralelamente con las familias se ha seguido la misma orientación, combinándose la perspectiva sistémica en el acercamiento a la familia con los planteamientos y actuaciones del modelo interactivo en la intervención del lenguaje. Metodológicamente se ha apostado por un diseño de investigación-acción, con la elección de pocos casos que permitiera centrarse en relaciones de carácter descriptivo más que de tipo correlacional o causal. La obtención de datos se realizó fundamentalmente mediante la observación directa, las muestras de habla, grabaciones de interacciones y las entrevistas. En las conclusiones resaltamos la aportación de la perspectiva interactiva para entender la influencia de las rutinas e interacciones familiares en las dificultades de comunicación y lenguaje, así como la eficacia de sus estrategias para favorecer el lenguaje del niño y cambiar los estilos de interacción familiar.

Palabras clave:
Colaboración
intervención con familias
escuela y familia
enfoque sistémico
modelo interactivo

This article reports a qualitative research realized in a primary school where worked with teachers and two families which children three years olds with language difficulties. The initial approach was to establish collaboration between teachers, specialist and families. With the teachers had priority the formation to improve the capacity of answer to pupils´ needs. With the families followed same direction and combined systemic and interactive perspectives in the language evaluation and intervention. The design was action-research with election few cases and focused in relations more descriptive than correlation. Basically data collection was through direct observation, oral language sample, interactions recording and interviews. The conclusions emphasize the contribution of interactive perspective to analyze the family interaction and daily routine influence on communicative and language difficulties, anyway the efficacy its strategies to improve child language and changing interaction styles family.

Key words:
Collaboration
intervention with families
family
family
perspective systemic
interactive model

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos