metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica Implicación de las funciones ejecutivas, la inteligencia emocional y los hábit...
Journal Information
Vol. 28. Issue 2.
Pages 145-152 (July - December 2023)
Share
Share
Download PDF
More article options
Vol. 28. Issue 2.
Pages 145-152 (July - December 2023)
Original
Implicación de las funciones ejecutivas, la inteligencia emocional y los hábitos y técnicas de estudio en la resolución de problemas matemáticos y el cálculo en la escuela primaria
Involvement of executive functions, emotional intelligence, and study habits in mathematical problem-solving and calculation in elementary school
Katya Martin-Requejo
Corresponding author
katya.martin@unir.net

Autor para correspondencia.
, Alejandro González-Andrade, Aitor Álvarez-Bardón, Sandra Santiago-Ramajo
Department of Educational Psychology and Psychobiology, Universidad International de La Rioja, Logroño, España
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (4)
Tabla 1. Datos descriptivos de las variables de estudio
Tabla 2. Resultados de análisis correlacionales parciales entre las variables de estudio
Tabla 3. Resultados de análisis correlacionales con los dominios de cada variable
Tabla 4. Diferencias en las variables según el nivel de RPM y cálculo
Show moreShow less
Resumen

Dado que matemáticas es la asignatura más difícil para el alumnado desde edades tempranas, es necesario comprender los procesos subyacentes. Así, con el presente estudio se ha pretendido analizar la relación entre las habilidades de cálculo y resolución de problemas matemáticos (RPM) con las funciones ejecutivas (FE), la inteligencia emocional (IE) y los hábitos y técnicas de estudio (HTE) en estudiantes de 9-12 años. El estudio se ha llevado a cabo con 70 estudiantes (40 niñas) de cinco escuelas de la Comunidad Autónoma del País Vasco de España. Los resultados han mostrado que la RPM se relaciona significativamente con las FE, la IE y los HTE, mientras que el cálculo sólo ha correlacionado con las FE y los HTE, todo ello controlando el efecto del CI. Además, la RPM ha correlacionado con un mayor número de subescalas de las EF, la EI y los HTE que el cálculo. Junto a ello, se han observado diferencias significativas en las EF y la EI en función del nivel de rendimiento en RPM, mientras que en cálculo se han encontrado diferencias significativas en las EF y los HTE. Por tanto, diferentes procesos neuropsicológicos subyacen a cada habilidad matemática, lo que implica la necesidad de una intervención diferencial con cada una de ellas. Todo ello a través de programas que fomenten el aprendizaje matemático de todo el alumnado indistintamente o que promuevan el desarrollo de las habilidades matemáticas en función de la dificultad específica del estudiante.

Palabras clave:
Matemáticas
Funciones ejecutivas
Hábitos y técnicas de estudio
Inteligencia emocional
Educación primaria
Abstract

As mathematics is the most difficult subject for students from an early age, it is necessary to understand the underlying processes. Thus, the aim of this study was to analyze the relationship between calculation and mathematical problem-solving (MPR) skills with Executive Functions (EF), Emotional Intelligence (EI), and Study Habits and Techniques (SHT) in children aged 9-12 years. The study was carried out with 70 students (40 girls) from five schools in the Autonomous Community of the Basque Country of Spain. The results showed that MPR was significantly related to EF, SHT, and EI, while calculation was only related to EF and SHT, all this controlling the effect of IQ. Furthermore, MPR has correlated with a greater number of EF, EI, and SHT subscales than calculation. Along with this, significant differences have been observed in EF and EI depending on the level of performance in MPR, while in calculation the significant differences have been found in EF and SHT. Therefore, different neuropsychological processes underlie each mathematical skill, which implies the need for differential intervention with each of them. All of this through programs that encourage the mathematical learning of all students indiscriminately or that promote the development of mathematical skills according to the specific difficulty of the student.

Keywords:
Mathematics
Executive functions
Study habits and techniques
Emotional intelligence
Elementary school

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos