metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica Mejora de los niveles de atención y estrés en los estudiantes a través de un ...
Journal Information
Vol. 26. Issue 2.
Pages 132-142 (July - December 2021)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
27
Vol. 26. Issue 2.
Pages 132-142 (July - December 2021)
Original
Mejora de los niveles de atención y estrés en los estudiantes a través de un programa de intervención Mindfulness
Improvement of attention and stress levels in students through a mindfulness intervention program
Visits
27
Antonio Baena-Extremeraa, María del Mar Ortiz-Camachoa, Alba-María Marfil Sáncheza, Antonio Granero-Gallegosb,
Corresponding author
agranero@ual.es

Autor para correspondencia.
a Faculty of Education Sciences, University of Granada, Spain
b Faculty of Education, Sciences and Health Investigation Centre, University of Almeria, Almeria, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (4)
Show moreShow less
Tables (5)
Tabla 1. Descripción de los centros educativos
Tabla 2. Distribución de los grupos de estudiantes y profesorado
Tabla 3. Datos descriptivos de las variables IECI y d2
Tabla 4. Resultados de los grupos experimentales
Cuadro 1. Descripción de la intervención según la guía TIDIER
Show moreShow less
Resumen

El Mindfulness es la cualidad de ser consciente del momento presente armonizando mente y cuerpo. Este estudio presenta un programa de intervención de seis semanas que se ha realizado en cuatro centros educativos de Granada con alumnado de 5° y 6° de Primaria y 1°, 2° y 3° de Educación Secundaria Obligatoria. El objetivo ha sido comprobar si el Mindfulness presenta efectos positivos en la mejora de la atención y la reducción del estrés del alumnado. La muestra es de 320 estudiantes y se ha utilizado un diseño cuasi-experimental de investigación. Se han recabado datos sociodemográficos y familiares, y se ha realizado un pre-test para medir la atención mediante el cuestionario d2 y el estrés con el Inventory Questionnaire of Childhood Stress. Tras la intervención, se ha realizado un postest con los mismos instrumentos. Para analizar los efectos de la intervención se ha utilizado un modelo lineal mixto. Los resultados muestran que la aplicación de un programa de Mindfulness mejora la atención y reduce el estrés en estos estudiantes, con diferencias por sexo, centro educativo y edad.

Palabras clave:
Conciencia
Educación
Control de la atención
Control de estrés
Abstract

Mindfulness is the quality of being conscious and aware of the present moment harmonizing mind and body. This study presents a six-week intervention program carried out in four educational establishments in Granada with 5th and 6th grade primary school students and 1st, 2nd and 3rd year secondary school students. The aim was to find out whether Mindfulness has positive effects in terms of improving students’ attention and reducing stress. The samples were 320 students; a quasi-experimental design was used. We collected socio-demographic and family data and carried out a pre-test to measure the attention variable by means of the d2 questionnaire and the stress variable with the Inventory Questionnaire of Childhood Stress. Following the intervention, we carried out a post-test using the same instruments. A mixed linear model was used to study the effects of the Mindfulness program. The results show that applying a Mindfulness program improves attention and reduces stress in these students, with differences by sex, school- and ages.

Keywords:
Awareness
Education
Attention control
Stress control

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos