metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica (English Edition) Second language acquisition in a language immersion context. A structural model ...
Journal Information
Vol. 28. Issue 1.
Pages 59-66 (January - June 2023)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
3
Vol. 28. Issue 1.
Pages 59-66 (January - June 2023)
Original
Second language acquisition in a language immersion context. A structural model about the role of intelligence and language attitudes
Adquisición de segundas lenguas en contextos de inmersión lingüística. Un modelo estructural acerca del rol de la inteligencia y las actitudes lingüísticas
Visits
3
Fernando Senara,
Corresponding author
fernando.senar@udl.cat

Corresponding author.
, Elisabet Serratb, Ángel Hugueta, Judit Janésa
a Department of Psychology, University of Lleida, Lleida, Spain
b Department of Psychology, University of Girona, Girona, Spain
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (2)
Abstract

This study aims to know how fluid intelligence and linguistic attitude participate in the language learning of young people who are in a linguistic immersion situation in Catalonia. Considering the linguistic particularities of the Catalan territory, a path model has been designed in which the effect of the fluid intelligence and linguistic attitude on the acquisition of the two official languages of the territory (Spanish and Catalan) in young immigrants of Romanian origin is studied. The results show how fluid intelligence exerted a significant facilitating effect of medium-low magnitude on learning of similar intensity for both languages. However, the attitude shows to exert a significant facilitating effect of low magnitude for the acquisition of the vehicular language (Catalan), but not significant for the language of non-academic use (Spanish). These results suggest that fluid intelligence and linguistic attitude are facilitating agents of language acquisition in situations of linguistic immersion, although in the case of attitude, the intensity of this effect may depend on the way in which learners are in contact with the language.

Keywords:
Second language acquisition
Linguistic attitude
Fluid intelligence
Language proficiency
Path analysis
Resumen

Este estudio pretende conocer el modo en que la inteligencia fluida y la actitud lingüística participan en el aprendizaje lingüístico de los jóvenes que se encuentran en situación de inmersión lingüística en Cataluña. Considerando las particularidades lingüísticas del territorio catalán, se ha diseñado un modelo path en el que se estudia el efecto de la inteligencia fluida y actitud lingüística sobre la adquisición de las dos lenguas oficiales del territorio (castellano y catalán) en jóvenes inmigrantes de origen rumano. Los resultados muestran que la inteligencia fluida ejerce un efecto facilitador significativo de magnitud media-baja sobre el aprendizaje de intensidad similar para ambas lenguas. Sin embargo, la actitud muestra ejercer un efecto facilitador significativo de baja magnitud para la adquisición de la lengua vehicular (catalán), pero no significativo para la lengua de uso no académico (castellano). Estos resultados sugieren que la inteligencia fluida y la actitud lingüística resultan agentes facilitadores de la adquisición del lenguaje en situación de inmersión lingüística, aunque en el caso de la actitud la intensidad de este efecto puede depender del modo en que los aprendices están en contacto con la lengua.

Palabras clave:
Adquisición de segundas lenguas
Actitud lingüística
Inteligencia fluida
Competencias lingüísticas
Análisis path

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.psicoe.2022.11.002
No mostrar más