To evaluate the efficacy of an educational intervention (escape room) in the acquisition and retention of knowledge in relation to the Infarction Code, and to compare the knowledge of other teaching methodologies related to the Infarction Code.
MethodsA pre-post study was designed without a control group. After one month of the master class on the Infarction Code given to master’s degree (doctors and nurses), an educational intervention was carried out consisting of an Escape Room on the same content, with a questionnaire that collected various sociodemographic data, and a knowledge test on the Infarction Code, which was repeated immediately after the activity and at the end of 2 months after the activity, and a test of knowledge on the Infarction Code. immediately after the activity and 2 months after the master class. Likewise, after the activity, a gamified experience evaluation questionnaire (GAMEX) was completed.
ResultsThirty-two students received the educational intervention (12 physicians and 20 nurses), and differences were observed between medical and nursing professionals in terms of initial knowledge of simulation and gamification. After the activity, and based on the initial knowledge test, the score increased by 3.49 points, an increase that was also reflected in the test taken two months after the master class, where an increase of 2.08 points was maintained. The participants rated the experience positively, with no significant overall differences between the two professional groups.
ConclusionsThe nurses had greater knowledge and contact with clinical simulation, virtual reality and gamification. The escape room showed to be a valid method for the assimilation and retention of knowledge in master’s degree students. Medical professionals experienced a greater degree of immersion in the activity.
Evaluar la eficacia de una intervención educativa (escape room) en la adquisición y retención de conocimientos con relación al Código Infarto, así como comparar los conocimientos sobre otras metodologías docentes relacionadas con esta.
MétodoSe diseñó un estudio pre-post sin grupo control. Tras un mes de la clase magistral sobre el Código Infarto impartida a estudiantes de máster (profesionales de medicina y enfermería), se realizó una intervención educativa consistente en un Escape Room sobre el mismo contenido, entregándose antes un cuestionario donde se recogieron diversos datos sociodemográficos, y una prueba de conocimientos sobre el Código Infarto, la cual fue repetida inmediatamente tras la actividad y a los 2 meses de la clase magistral. Asimismo, tras la actividad se rellenó un cuestionario de evaluación de la experiencia gamificada (GAMEX).
ResultadosTreinta y dos alumnos recibieron la intervención educativa (12 pertenecientes al colectivo médico y 20 al enfermero), observándose diferencias entre profesionales de medicina y enfermería en cuanto al conocimiento inicial sobre simulación, y gamificación. Tras la actividad, y tomando como referencia la prueba inicial de conocimientos, la puntuación de esta sufrió un incremento de 3,49 puntos, aumento que también se reflejó en la prueba realizada a los 2 meses de la clase magistral, donde se mantuvo un incremento de 2,08 puntos. Los participantes valoraron positivamente la experiencia, no existiendo a nivel global diferencias significativas entre los 2 colectivos profesionales.
ConclusionesLas/os enfermeras/os poseían mayores conocimientos y contacto con simulación clínica, realidad virtual y gamificación. El escape room demostró ser un método válido para la asimilación y retención de conocimientos en estudiantes de máster. Los profesionales de medicina experimentaron mayor grado de inmersión en la actividad.
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