Differences in patients and nurses’ perceptions of caring behaviors arouse patient dissatisfaction. Continuous monitoring and assessment of caring behaviors has revealed its problems, and this in turn would promote care services by planning rational interventions and removing the problems. The present study aimed to compare nurses and elderly patients’ perceptions of nurses’ caring behaviors in intensive care units in accordance with Watson's transpersonal caring theory.
MethodsIn this descriptive-analytical study, 70 nurses were selected using the census method, and 70 elderly patients over 60 years old were also selected using purposive sampling method from the intensive care units of Lorestan University of Medical Sciences during 2012–2013. Caring Behavior Inventory for Elders (CBI-E) was adopted in this research to detect the nurses and elderly patients’ perceptions of caring behaviors. In the data analysis phase, Kruskal–Wallis, Mann–Whitney U, and Pearson correlation tests were used.
ResultsThe research findings revealed no statistically significant difference between the total scores of nurses’ 83.80 (22.93), 95% CI [78.40, 89.20] and elderly patients’ 80.09 (26.00), 95% CI [74, 86.20] perception of nurses’ caring behaviors (P=0.379). From the viewpoint of the nurses and elderly patients, responding quickly to a patient's call 100.00 (0.00), 95% CI [100.00, 100.00] had the highest mean scores and patient participation in caring process had the lowest mean scores among nurses 22.86 (33.71), 95% CI [15.00, 30.80] and elderly patients 14.29 (28.41), 95% CI [7.63, 20.90].
ConclusionThis study indicated the elderlies and nurses’ similar perceptions of caring behaviors in intensive care units. This finding would help nurses to recognize and prioritize the elderly patients’ care needs, thereby promoting the quality of care services.
Las diferencias en las percepciones de los pacientes y las enfermeras sobre las conductas de cuidado despiertan la insatisfacción de los pacientes. El seguimiento y la evaluación continuos de las conductas de cuidado han puesto de manifiesto sus problemas, lo que a su vez promovería los servicios de cuidado mediante la planificación de intervenciones racionales y la eliminación de los problemas. El presente estudio tenía como objetivo comparar las percepciones de las enfermeras y de los pacientes ancianos sobre las conductas de cuidado de las enfermeras en las Unidades de Cuidados Intensivos de acuerdo con la teoría de Watson's Transpersonal Caring.
MétodosEn este estudio descriptivo-analítico, se seleccionó a 70 enfermeras mediante el método de censo, y 70 pacientes ancianos mayores de 60 años mediante el método de muestreo intencional de las Unidades de Cuidados Intensivos de la Lorestan University of Medical Sciences durante 2012-2013. En esta investigación se adoptó el Caring Behavior Inventory for Elders (CBI-E) para detectar las percepciones de las enfermeras y de los pacientes ancianos sobre las conductas de cuidado. En la fase de análisis de datos, se utilizaron las pruebas de Kruskal-Wallis, U de Mann-Whitney y la correlación de Pearson.
ResultadosLos resultados de la investigación no revelaron diferencias estadísticamente significativas entre las puntuaciones totales de las enfermeras, 83,80 (22,93), IC del 95%: 78,40-89,20, y las de los pacientes ancianos, 80,09 (26,00), IC del 95%: 74 - 86,20, de percepción de las conductas de cuidado de las enfermeras (p=0,379).
Desde el punto de vista de las enfermeras y de los pacientes de edad avanzada, la respuesta rápida a la llamada de un paciente (100,00 [0,00], IC del 95%: 100,00-100,00) tuvo las puntuaciones medias más altas y la participación del paciente en el proceso de cuidados tuvo las puntuaciones medias más bajas entre las enfermeras (22,86 [33,71], IC del 95%: 15,00-30,80) y los pacientes de edad avanzada (14,29 [28,41], IC del 95%: 7,63-20,90).
ConclusiónEste estudio indica que los ancianos y las enfermeras tienen una percepción similar de las conductas de cuidado en las unidades de cuidados intensivos. Este hallazgo ayudaría a las enfermeras a reconocer y priorizar las necesidades de atención de los pacientes ancianos, promoviendo así la calidad de los servicios de atención.
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