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Vol. 44. Núm. 3.
(julio - septiembre 2024)
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Vol. 44. Núm. 3.
(julio - septiembre 2024)
Original article
The Pediatric Version of Caregivers’ Mealtime and Dysphagia Questionnaire (P-CMDQ): A validity study in Greek-Cypriot caregivers
La versión pediátrica del Cuestionario sobre la Hora de Comer y la Disfagia de los Cuidadores (P-CMDQ): un estudio de validez en cuidadores grecochipriotas
Rafaella Georgioua,b,
Autor para correspondencia
, Louiza Voniatib, Alexandros Gryparisa, Andri Papaleontioua, Vassiliki Siafakaa, Nafsika Ziavraa, Dionysios Tafiadisa,b
a Department of Speech & Language Therapy, School of Health Sciences, University of Ioannina, Ioannina, Greece
b Department of Health Sciences, Speech and Language Therapy, European University, Nicosia, Cyprus
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Table 1. Demographics of the study.
Table 2. Comparison of means scores of P-CMDQ three domains between WFSD and W/OFSD groups.
Table 3. Group effects of mean scores for P-CMDQ and its three domains total scores in accordance to types of dysphagia.
Table 4. Group effects of mean scores for P-CMDQ and its three domains total scores in accordance with medical diagnosis.
Table 5. Principal component analysis of the P-CMDQ for the total sample.
Table 6. Summary statistics for the three factors and overall.
Table 7. Cronbach's alpha for the three factors, and overall.
Table 8. Spearman correlation coefficient results for the latent variables in the model.
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Abstract
Introduction and objectives

Caregivers’ compliance with speech and language pathologist's (SLP) recommendations plays a valuable role in the dysphagia therapy process. The Caregiver Mealtime and Dysphagia Questionnaire (CMDQ) is a tool for determining why caregivers do not follow SLP recommendations for dysphagia patients. The purpose of this study was to translate, adapt, and validate the CMDQ, which had previously been created for adults with dysphagia, among Greek-Cypriot caregivers of children with feeding and/or swallowing difficulties.

Material and methods

The Pediatric Version of Caregivers’ Mealtime and Dysphagia Questionnaire (P-CMDQ) was administered to 222 parents/caregivers who had children with (N=122) and without (N=100) feeding and/or swallowing disorders. For the test–retest reliability measures, the questionnaire was re-administered after two weeks to all participants.

Results

A significant test–retest reliability was found (r=0.999, p<.001). The P-CMDQ cut-off point was 85.00 [AUC 0.851, p<.001] for the two groups. Principal component analysis (PCA) and confirmatory factor analysis (CFA) results showed the P-CMDQ to be a reliable questionnaire: factor 1 – α=0.950, factor 2 – α=0.494, and factor 3 – α=0.678.

Conclusions

Overall, the P-CMDQ appears to be a reliable tool for the Greek-Cypriot caregivers who have children with feeding and/or swallowing disorders. It can assess the reasons for caregiver compliance with SLP recommendations for children with dysphagia. Hence, the P-CMDQ may be suitable for clinical implementation in the field of dysphagia assessment in children.

Keywords:
Caregivers
Compliance
Pediatric dysphagia
Caregiver Mealtime and Dysphagia Questionnaire
Speech and language pathologist
Abbreviations:
SLP
CMDQ
FSIS
CEBQ
P-CMDQ
WHO
EAT-
PEDI-EAT-10
VHI
pVHI
SLPs
FEES
VFSS
CVI
I-CVI
S-CVI
ROC
PCA
CFA
KMO
EFA
WFSD
W/OFSD
AUC
Resumen
Introducción y objetivos

El cumplimiento por parte de los cuidadores de las recomendaciones de los logopedas (SLP) juega un papel valioso en el proceso de tratamiento de la disfagia. El Cuestionario de Disfagia y Hora de Comer para Cuidadores (CMDQ, por sus siglas en inglés) es una herramienta para determinar por qué los cuidadores no siguen las recomendaciones de SLP para pacientes con disfagia. El objetivo de este estudio fue traducir, adaptar y validar el CMDQ, que había sido creado previamente para adultos con disfagia, entre los cuidadores grecochipriotas de niños con dificultades para alimentarse y/o tragar.

Material y métodos

Se administró la versión pediátrica del Cuestionario de Disfagia y Hora de Comer de los Cuidadores (P-CMDQ) a 222 padres/cuidadores que tenían hijos con (N=122) y sin (N=100) trastornos de la alimentación y/o deglución. Para las medidas de fiabilidad test-retest, el cuestionario se volvió a administrar después de 2 semanas a todos los participantes.

Resultados

Se encontró una confiabilidad test-retest significativa (r=0.999, p<.001). El punto de corte P-CMDQ fue de 85.00 [AUC 0.851, p<.001] para los dos grupos. Los resultados del análisis de componentes principales (ACP) y del análisis factorial confirmatorio (AFC) mostraron que el P-CMDQ era un cuestionario fiable: factor 1 - α=0.950, factor 2 - α=0.494 y factor 3 - α=0.678.

Conclusiones

En general, el P-CMDQ parece ser una herramienta fiable para los cuidadores grecochipriotas que tienen hijos con trastornos de la alimentación y/o la deglución. Puede evaluar las razones por las que el cuidador cumple con las recomendaciones del logopedas para niños con disfagia. Por lo tanto, el P-CMDQ puede ser adecuado para su aplicación clínica en el campo de la evaluación de la disfagia en niños.

Palabras clave:
Cuidadores
Cumplimiento
Disfagia pediátrica
Cuestionario de Disfagia y Hora de Comer del Cuidador
Patólogo del habla y el lenguaje

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