Despite the fact that teaching has been construed as a profoundly emotional activity, scant information is revealed regarding the adverse emotional demands encountered by teachers or how these affect teachers’ well-being. The present study aimed to examine the relationship among teacher burnout, psychological reactance, and the mediating role of spiritual intelligence in a sample of 270 English as a Foreign Language (EFL) teachers. Three scales were employed to measure the aforementioned constructs. It was revealed that there was a positive association at the individual level between burnout and reactance, and negative associations between spiritual intelligence with burnout and reactance. Further, results of bootstrapping resampling procedure revealed that spiritual intelligence mediated the relationship between burnout and reactance. It seems that paying attention to the areas of spirituality is of particular significance; perchance, there is a sense of requirement for teachers to enhance spiritual intelligence for abstaining burnout. Findings accentuate the need for teacher training courses to raise awareness of emotional demands and implement strategies to promote emotion regulation skills in both experienced and recently qualified teachers.
A pesar de que la enseñanza se ha interpretado como una actividad profundamente emocional, se ha publicado escasa información sobre las demandas emocionales negativas que afrontan los docentes o cómo estas afectan a su bienestar. El objetivo del presente estudio es examinar la relación entre el agotamiento del profesorado, la reactancia psicológica y el rol mediador de la inteligencia espiritual en una muestra de 270 docentes que enseñan inglés como lengua extranjera (EFL). En dicho estudio se han empleado tres escalas para medir los constructos mencionados anteriormente. Se ha encontrado que existe una asociación positiva a nivel individual entre el agotamiento y la reactancia, y asociaciones negativas entre la inteligencia espiritual con el agotamiento y la reactancia. Además, los resultados del procedimiento de remuestreo bootstrapp han mostrado que la inteligencia espiritual ha mediado la relación entre el agotamiento y la reactancia. Parece que es relevante prestar atención a las áreas de la espiritualidad y que el profesorado mejore su inteligencia espiritual para evitar el agotamiento. Los hallazgos acentúan la necesidad de diseñar cursos de formación docente para crear conciencia sobre las demandas emocionales e implementar estrategias para promover las habilidades de regulación de las emociones, tanto en docentes con experiencia como en los recién titulados.
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