metricas
covid
Buscar en
Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Toda la web
Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Reflexiones y estrategias de acompañamiento familiar en Atención Temprana
Journal Information
Vol. 40. Issue 3.
Pages 118-127 (July - September 2020)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
213
Vol. 40. Issue 3.
Pages 118-127 (July - September 2020)
Original
Reflexiones y estrategias de acompañamiento familiar en Atención Temprana
Reflections and strategies of family accompaniment in Early Intervention
Visits
213
Francisco Alberto García-Sáncheza,d,
Corresponding author
fags@um.es

Autor para correspondencia.
, Claudia Tatiana Escorcia Morab,d, Iván Franco Castellanoc
a Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, Facultad de Educación, Universidad de Murcia, Murcia, España
b Departamento de Educación Inclusiva, Desarrollo Sociocomunitario y Ciencias de la Ocupación, Campus Capacitas, Universidad Católica de Valencia, Valencia, España
c Centro de Atención Temprana de L’Alquería, Universidad Católica de Valencia, Valencia, España
d Grupo de Investigación en Educación, Diversidad y Calidad, Universidad de Murcia, Murcia, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Resumen

El logopeda, en su condición de profesional experto en comunicación y lenguaje, es un miembro clave e indispensable en los equipos de Atención Temprana. Las prácticas recomendadas en los países con larga tradición en servicios de intervención a la primera infancia destacan la importancia del logopeda en el acompañamiento y la capacitación de la familia, además del apoyo que este profesional brinda a los otros miembros del equipo.

Los profesionales que intervienen en Atención Temprana se enfrentan día a día al reto de establecer relaciones de colaboración con padres y cuidadores, situaciones para las que en muchas ocasiones no están preparados.

Este trabajo describe las estrategias necesarias, con las que el logopeda puede dar un apoyo efectivo durante ese acompañamiento, describe de forma general las actuaciones claves, con el fin de lograr la capacitación del cuidador principal, y presenta los principios andragógicos en que debemos basarnos, con el fin de lograr una mayor eficacia de actuación. En la última sección presentamos algunos supuestos prácticos, con el fin de visualizar aquellas situaciones habituales, en las que el profesional puede encontrarse en sus consultas colaborativas con la familia, y se plantean las posibles soluciones y acciones a emprender.

Palabras clave:
Atención Temprana
Desarrollo profesional
Prácticas centradas en la familia
Capacitación
Abstract

The speech therapist, as a professional expert in communication and language, is a key and indispensable member of Early Intervention teams. Recommended practice in countries with a long tradition in early childhood intervention services, highlights the importance of the speech therapist in the accompaniment and capacity-building of the family, in addition to their support to other team members.

The professionals involved in Early Intervention, face the challenge of establishing collaborative relationships with parents and caregivers, situations for which they are often not prepared.

This paper describes the strategies required for the speech therapist to provide effective support during this accompaniment. It describes in a general way key actions in training the main caregiver, and presents the andragogical principles we must use to achieve greater performance efficiency. In the last section we present some practical assumptions, in order to visualise the routine situations faced by the professional in their collaborative consultations with the family, and consider possible solutions and actions to be undertaken.

Keywords:
Early Intervention
Professional development
Family-centred practice
Capacity-building

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Subscribe
Subscribe to

Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología

Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos