metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica Adaptación del modelo de comprensión lectora directo y de la mediación infere...
Journal Information
Vol. 27. Issue 2.
Pages 186-193 (July - December 2022)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
1
Vol. 27. Issue 2.
Pages 186-193 (July - December 2022)
Original
Adaptación del modelo de comprensión lectora directo y de la mediación inferencial para hispanohablantes: una revisión sistemática
Adaptation of the direct and inferential mediation model of reading comprehension for Spanish speakers: A systematic review
Visits
1
Juan Martínez-Cubelosa,
Corresponding author
jmartinezcubelos@gmail.com

Corresponding author. Calle Pamplona, 51, 1°E. 26007 Logroño. La Rioja (España).
, Juan Cruz Ripoll Salcedab
a Universidad de Navarra. Campus Universitario. 31009 Pamplona. Navarra (España)
b Colegio Santa María la Real. Paseo de Champagnat, 2. 31621 Sarriguren. Navarra (España)
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (3)
Show moreShow less
Additional material (1)
Resumen

El modelo directo y de la mediación inferencial propone que la comprensión lectora es el resultado de las relaciones entre los conocimientos previos, la descodificación, las estrategias, el vocabulario y la habilidad inferencial. El modelo original incluye relaciones causales, establecidas al encontrarse evidencias del efecto directo de uno de los componentes sobre otro, y correlacionales, propuestas entre algunos componentes al no encontrarse evidencias causales. El objetivo del presente estudio es adaptar el modelo para hispanohablantes a partir de una revisión sistemática. Las relaciones causales y las correlaciones propuestas están respaldadas por un solo estudio o un metaanálisis, en ambos casos, el tamaño del efecto es significativo. También se establecen relaciones causales cuando el tamaño del efecto es no significativo, pero sustancialmente importante. Se seleccionan 43 estudios de intervención que dan soporte a cinco relaciones causales: desde las estrategias, el vocabulario y la habilidad inferencial hasta la comprensión lectora; y desde los conocimientos previos y las estrategias hasta la habilidad inferencial. También se seleccionan 74 estudios correlacionales que dan soporte a siete correlaciones: entre los conocimientos previos y la comprensión lectora; la descodificación y la comprensión lectora; las estrategias y los conocimientos previos; el vocabulario y la habilidad inferencial; la descodificación y el vocabulario; la descodificación y los conocimientos previos; y la descodificación y la habilidad inferencial. Los tamaños del efecto de las relaciones causales se sitúan entre g=0.47 y g=1.16, y los tamaños del efecto de las correlaciones entre r=.2 y r=.47.

Palabras clave:
Comprensión lectora
Conocimientos previos
Descodificación
Vocabulario
Estrategias de comprensión
Habilidad inferencial
Abstract

The direct and inferential mediation model proposes that reading comprehension is the result of relationships between prior knowledge, decoding, strategies, vocabulary, and inferential ability. The original model includes causal relationships, established when evidence of the direct effect of one of the components on another is found, and correlational relationships, proposed between some components when no causal evidence is found. The objective of this study is to adapt the model for Spanish speakers based on a systematic review. The causal relationships and the proposed correlations are supported by a single study or a meta-analysis, in both cases the effect size is significant. Causal relationships are also established when the effect size is not significant, but substantially important. Forty-three intervention studies are selected that support five causal relationships: from strategies, vocabulary and inferential ability to reading comprehension; and from prior knowledge and strategies to inferential ability. Seventy-four correlational studies that support seven correlations are also selected: between prior knowledge and reading comprehension; decoding and reading comprehension; strategies and prior knowledge; vocabulary and inferential ability; decoding and vocabulary; decoding and prior knowledge; and decoding and inferential ability. The effect sizes of the causal relationships are between g=0.47 and g=1.16, and the effect sizes of the correlations between r=.2 and r=.47.

Keywords:
Reading comprehension
Prior knowledge
Decoding
Vocabulary
Comprehension strategies
Inferential ability.

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos