metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica ¿Cómo contribuye la tutoría entre iguales al desarrollo de la comprensión le...
Journal Information
Vol. 29. Issue 2.
Pages 176-184 (July - December 2024)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
6
Vol. 29. Issue 2.
Pages 176-184 (July - December 2024)
Original
¿Cómo contribuye la tutoría entre iguales al desarrollo de la comprensión lectora? Evidencias de diez años de práctica
How does peer tutoring contribute to the development of reading comprehension? Evidence from ten years of practice
Visits
6
Marta Flores
Corresponding author
marta.flores@uab.cat

Autor para correspondencia.
, Jesús Ribosa, David Duran
Departamento de Psicología Básica, Evolutiva y de la Educación, Universitat Autònoma de Barcelona, Edifici G6-despatx 254, 08193 Bellaterra, Cataluña, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (7)
Tabla 1. Número de participantes por curso y año académico
Tabla 2. Análisis por subgrupos de la comparación posttest-pretest de las puntuaciones en comprensión lectora
Tabla 3. Pruebas ómnibus de efectos fijos del modelo lineal mixto para el aumento de las puntuaciones en comprensión lectora
Tabla 4. Medias marginales estimadas del aumento de la puntuación en comprensión lectora según el curso y la opción de tutoría
Tabla 5. Distribución de frecuencias respecto a las dimensiones y categorías del segmento 1: Antes de la lectura
Tabla 6. Distribución de frecuencias respecto a las dimensiones y categorías del segmento 2: Lectura
Tabla 7. Distribución de frecuencias respecto a las dimensiones y categorías del segmento 3: Después de leer
Show moreShow less
Resumen

Este estudio investiga el desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de primaria que participan en un programa de tutoría entre iguales. Se recogen datos de 8128 estudiantes de primaria (6–12 años) de 58 escuelas que participan en el programa entre 2012 y 2022. Se plantean dos objetivos de investigación: (1) identificar los cambios que se producen en comprensión lectora a partir de un pretest-posttest y (2) analizar la interacción de una submuestra de parejas para poder explicar los cambios detectados. Los análisis de subgrupos del pretest-posttest muestran una mejora en la comprensión lectora para todos los niveles, formatos de tutoría y roles desarrollados (.43<ES<.97). Un modelo lineal mixto muestra que el curso y la interacción entre esta variable y la opción de tutoría pueden moderar la mejora en comprensión lectora, después de controlar el efecto de la puntuación inicial. El análisis de la interacción señala elementos clave que pueden explicar esta mejora, principalmente el uso explícito de estrategias para la comprensión lectora, la realización de lecturas repetidas en voz alta y la construcción conjunta de respuestas. En general, los resultados apoyan el uso de la tutoría entre iguales para el desarrollo de la comprensión lectora a lo largo de la educación primaria. Se discuten las limitaciones del estudio, así como las implicaciones para la investigación y la práctica.

Palabras clave:
Tutoría entre iguales
Aprendizaje cooperativo
Comprensión lectora
Lectura en parejas
Educación primaria
Abstract

This study investigates the development of reading comprehension in primary school students who took part in a peer tutoring programme. Data were collected from 8,128 students (aged 6–12) from 58 schools that participated in the programme between 2012 and 2022. Adopting a mixed-methods sequential explanatory design, two research aims are addressed: (1) to detect changes in reading comprehension in a pretest-posttest, and (2) to analyse the interaction of a subsample of pairs to explain these changes. Pretest-posttest subgroup analyses show a significant improvement in reading comprehension for all levels, tutoring options, and roles (i.e., same-age tutors and tutees, same-age reciprocal role, cross-age tutors and tutees) (.43 ≤ ES ≤ .97). A linear mixed model shows that grade level and the interaction between this variable and tutoring option may moderate the increase in reading comprehension, after controlling for initial score. Interaction analysis points to key elements that can explain this improvement, mainly students’ explicit use of strategies for reading comprehension, repeated episodes of reading the text aloud, and joint construction of answers. Overall, these findings support the use of peer tutoring for the development of reading comprehension throughout primary education. Limitations of the study as well as implications for research and practice are discussed.

Keywords:
Peer tutoring
Cooperative learning
Reading comprehension
Paired reading
Primary education

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos