metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica Decisiones con base empírica: el efecto de actividades musicales y humanística...
Journal Information
Vol. 26. Issue 2.
Pages 105-112 (July - December 2021)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
10
Vol. 26. Issue 2.
Pages 105-112 (July - December 2021)
Original
Decisiones con base empírica: el efecto de actividades musicales y humanísticas en la autoeficacia y el rendimiento académico estudiantil
Empirically based decisions: The effect of musical and humanistic activities on self-efficacy and student academic performance
Visits
10
Ismael Gallardo
Corresponding author
igallardo@utalca.cl

Autor para correspondencia. Facultad de Psicología, Universidad de Talca, Avenida Lircay s/n, Talca, VII Región, Chile
, Carolina Iturra, Mirta Bustamante, Iván Pérez, Manuel Clavijo
Universidad de Talca, Chile
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (1)
Tables (2)
Tabla 1. Correlaciones entre las variables de estudio
Tabla 2. Coeficientes para el análisis de mediación
Show moreShow less
Resumen

En los últimos años, el currículo chileno de educación ha reducido significativamente las horas dedicadas a actividades musicales, artísticas y de humanidades. No obstante, la investigación evidencia consistentemente que la realización de estas actividades potencia procesos psicológicos relevantes para el contexto escolar. Este trabajo entrega la evaluación de una intervención en música y humanidades (MH) sobre la autoeficacia generalizada (estudio 1) y las calificaciones (estudio 2) de estudiantes de colegios de la Región del Maule. El primer estudio muestra que la intervención genera cambios en la percepción de eficacia de los participantes, tanto a través del tiempo como en comparación con un grupo control. El segundo estudio se desarrolla al finalizar las actividades, y muestra que la participación afecta positivamente las calificaciones de los estudiantes, mediado por la autoeficacia. Se discuten estos resultados en términos curriculares y en el contexto de la política pública de educación escolar.

Palabras clave:
Música
Humanidades
Auto-eficacia
Intervención
Rendimiento académico
Abstract

In recent years, the Chilean educational curriculum has reduced significantly the hours dedicated to musical, artistic, and humanities activities. However, research shows consistently that performing them enhances psychological processes relevant to the school context. This work provides the evaluation of intervention in music and humanities (MH) on the general self-efficacy (study 1) and qualifications (study 2) of students from different schools in the Maule Region. The first study shows that the intervention generates changes in the participants’ perception of efficacy, both over time and relative to a control group. The second study occurs after the activities and shows that participation leads to more favorable grades, mediated by self-efficacy. Results are discussed in curricular terms and the context of educational public policy.

Keywords:
Music
Humanities
Self-efficacy
Intervention
Academic performance

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos