metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica ¿Predicen los mensajes del profesorado la motivación para aprender y el rendim...
Journal Information
Vol. 27. Issue 1.
Pages 86-95 (January - June 2022)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
23
Vol. 27. Issue 1.
Pages 86-95 (January - June 2022)
Original
¿Predicen los mensajes del profesorado la motivación para aprender y el rendimiento?
Do teachers’ engaging messages predict motivation to learn and performance?
Visits
23
Elisa Santana-Monagasa, David W. Putwainb, Juan L. Núñeza, Juan F. Loroc, Jaime Leónd,
Corresponding author
jaime.leon@ulpgc.es

Autor para correspondencia.
a Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Departamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social. C/. Santa Juana de Arco, 1. 35004 Las Palmas. España
b Liverpool John Moores University, School of education, Mossley Hill Rd, L17 6BD, Liverpool, UK
c Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Departamento de Ciencias Clínicas. Campus de San Cristóbal, 35016 Las Palmas, España
d Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Departamento de Educación. C/. Santa Juana de Arco 1, 35004 Las Palmas, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (2)
Tables (6)
Tabla 1. Tipos de mensajes del profesorado
Tabla 2. Estadísticas descriptivas, correlaciones intraclase e índices de consistencia interna para los mensajes del profesorado, la motivación para aprender y el rendimiento académico
Tabla 3. Correlaciones bivariadas entre las variables
Tabla 4. Índices de ajuste de los modelos ML-SEM
Tabla 5. Efectos directos estandarizados de los ML-SEMs
Tabla 6. Efectos indirectos de los ML-SEM
Show moreShow less
Resumen

Estudios previos han demostrado que los mensajes del profesorado están relacionados con múltiples variables a nivel escolar, entre ellas, la implicación y el rendimiento de los estudiantes. Sin embargo, aún se desconoce cómo la combinación de los distintos elementos de estos mensajes se relaciona con estas variables. Fundamentado en la teoría del enfoque del mensaje y en la teoría de la autodeterminación, el presente estudio analiza cómo los mensajes del profesorado se relacionan con la motivación para aprender de los estudiantes y con su rendimiento académico. En total, 1209 estudiantes entre los cursos de 2° de ESO y 2° de Bachillerato, repartidos en 63 grupos, han participado en el estudio. Los estudiantes han notificado, mediante medidas de autoinforme, sobre los mensajes de su profesorado y su propia motivación para aprender, mientras que el rendimiento académico de los estudiantes se ha obtenido a través de las calificaciones oficiales de sus expedientes académicos. Para comprobar las relaciones esperadas entre las variables se han llevado a cabo varios modelos multinivel de ecuaciones estructurales (ML-SEM). Los resultados de los ML-SEM han confirmado nuestras hipótesis y han mostrado que los mensajes del profesorado predicen indirectamente el rendimiento académico de los estudiantes mediante la motivación para aprender. En concreto, la motivación autónoma para aprender predice positivamente el rendimiento y la motivación controlada se relaciona negativamente. Estos resultados ponen de relieve un nuevo recurso del que puede hacer uso el profesorado para motivar a sus estudiantes y mejorar sus resultados académicos, sentando las bases para futuras intervenciones educativas dirigidas a mejorar la práctica docente.

Palabras clave:
Calidad didáctica
Teoría de la autodeterminación
Teoría del enfoque del mensaje
Multinivel-SEM
Motivación para aprender
Rendimiento académico
Abstract

Previous studies have shown that teacher messages are related with many school-related outcomes, such as students’ engagement and performance. However, it is still unknown how the combination of different elements within teacher messages relate with these outcomes. Based on the message framing theory and the self-determination theory, the present study examined how teachers’ engaging messages link to student's motivation to learn and academic performance. A total of 1209 students between grades 8 and 12 drawn from 63 classes participated in the study. Participants completed self-report measures of teachers’ engaging messages and motivation to learn Multilevel structural equation models were performed (ML-SEM) to test the hypothesized relations among variables. ML-SEMs results confirmed our hypothesis and showed that teacher engaging messages indirectly predicted student's academic performance via motivation to learn. Specifically, the autonomous forms of motivation to learn positively predicted performance and the controlled forms of motivation to learn where negatively related to performance. The present findings highlight a resource teachers can rely on to motivate students and improve their academic outcomes. These results set the basis for future educational interventions targeting teaching practices.. Academic performance was measured using students’ grades obtained from school records.

Keywords:
Teaching quality
Self-determination theory
Message framing theory
Multilevel-SEM
Motivation to learn
Academic performance

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos

Quizás le interese:
10.1016/j.psicod.2022.11.002
No mostrar más