metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica Promoviendo el éxito escolar mediante una intervención basada en atención ple...
Journal Information
Vol. 25. Issue 2.
Pages 136-142 (July - December 2020)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
33
Vol. 25. Issue 2.
Pages 136-142 (July - December 2020)
Original
Promoviendo el éxito escolar mediante una intervención basada en atención plena (mindfulness) en Educación Infantil: Programa Mindkinder
Promoting school success through mindfulness-based interventions in elementary education: Mindkinder program
Visits
33
Alfonso Moreno-Gómez, Pablo Luna, Javier Cejudo
Corresponding author
manueljavier.cejudo@uclm.es

Autor para correspondencia.
Universidad de Castilla La-Mancha, Ciudad Real, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Tables (5)
Tabla 1. Descripción de la muestra
Tabla 2. Evidencias de fiabilidad
Tabla 3. Sesiones de interiorización de rutinas de atención plena
Tabla 4. Secuenciación de contenidos, temática y sesiones en el programa Mindkinder
Tabla 5. Medias y desviaciones típicas de las fases pretest y postest en los grupos experimental y control; análisis de varianza (ANOVA); análisis de covarianza (ANCOVA) y eta cuadrado parcial (η2) en las variables: adaptación escolar, problemas conductuales escolares y resultados académicos
Show moreShow less
Resumen

El presente estudio tiene como finalidad evaluar la eficacia del programa Mindkinder basado en atención plena (mindfulness) sobre la adaptación escolar, los problemas conductuales escolares y los resultados escolares en alumnado de Educación Infantil. Se utiliza un diseño cuasiexperimental de medidas repetidas pretest-postest con grupo de control. Los participantes en el estudio son 118 alumnos y alumnas (el 55.2% eran niñas y el 44.8% eran niños). El alumnado tiene de 5 a 6 años (M=5.69, DT=0.37). El programa se implementa durante las horas lectivas. Los resultados muestran que el programa estimula en los grupos experimentales una mejora significativa en algunas variables de adaptación escolar, problemas conductuales escolares y resultados escolares. Estos resultados sugieren que los programas de atención plena pueden ser eficaces en la promoción de la adaptación escolar y mejora de los resultados escolares en la infancia. Se discuten las implicaciones de estos hallazgos y se realizan recomendaciones para futuras investigaciones.

Palabras clave:
Atención plena
Educación Infantil
Adaptación escolar
Problemas conductuales
Éxito escolar
Abstract

The aim of this study is to assess the effectiveness of the mindfulness Mindkinder-based programme on school adjustment, school behavioural problems and school outcomes in elementary education students. A quasi-experimental design of repeated pretest-posttest measures with control group is used. The participants in the study were 118 students (55.2% were girls and 44.8% were boys). The age of children ranged from 5 to 6 years (M=5.69, SD=0.37). The programme is implemented during school time. The results show that the program promoted in the experimental groups some significant improvement in school adjustment variables, school behavioural problems and school outcomes. These results suggest that mindfulness programmes can be effective in promoting school adjustment and improving school outcomes in childhood. The implications of these findings are discussed and recommendations are formulated for future research.

Keywords:
Mindfulness
Elementary education
School adjustment
Behavioural problems
School success

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos