metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica (English Edition) The predictive influence of family, teachers, and peers on affective, cognitive,...
Journal Information
Share
Share
Download PDF
More article options
Original
Pre-proof, online 14 November 2024
The predictive influence of family, teachers, and peers on affective, cognitive, and behavioral school engagement in primary and secondary school students
Capacidad predictiva de la influencia de la familia, el profesorado y los pares sobre el compromiso escolar emocional, cognitivo y conductual en estudiantes de educación primaria y secundaria
Laura Laraa,b,
Corresponding author
, Edgardo Miranda-Zapatac, Mahia Saracosttid,e, Ximena de-Torof
a Universidad de Sevilla, Facultad de Psicología, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación, C/ Camilo José Cela, s/n. 41008, Sevilla, Spain
b Universidad Autónoma de Chile, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, Carrera de Psicología, Avenida Libertador Bernardo O’Higgins 95, Talca, Chile
c Universidad Autónoma de Chile, Facultad de Ciencias Sociales y Humanidades, Avenida Pedro de Valdivia 425, Providencia, Santiago, Chile
d Universidad de Chile, Facultad de Ciencias Sociales, Departamento de Trabajo Social, Avenida Capitán Ignacio Carrera Pinto 1045, Ñuñoa, Santiago, Chile
e Universidad de Valparaíso, Escuela de Trabajo Social, C/Colón 2128, Valparaíso, Chile
f Universidad Autónoma de Chile, Vicerrectoría de Investigación y Desarrollo, Avenida Pedro de Valdivia 425, Providencia, Santiago, Chile
Article information
Abstract

School engagement has been proven to be a crucial factor in the development of a successful educational trajectory. It is a multidimensional concept encompassing affective, cognitive, and behavioral aspects, all of which are influenced by the social support students receive from the contexts in which they grow, with the most significant being family, teachers, and peers. The primary objective of this study is to analyze the impact of family, teacher, and peer support on students' levels of affective, cognitive, and behavioral school engagement in the subsequent year while also examining variations between primary and secondary school students. This study involved 927 elementary and secondary school students who were assessed over two consecutive years. The results of the multigroup structural equation analysis revealed that family, teacher, and peer support levels had distinct predictive capabilities on different components of school engagement at both educational levels. Specifically, family support predicted levels of cognitive engagement, while peer support predicted levels of affective engagement. Furthermore, for elementary school students, teacher support emerged as a predictor of behavioral engagement, while for secondary students, it was identified as a predictor of cognitive and affective engagement. This study highlights how important family, teacher, and peer support are for shaping different aspects of school engagement. By understanding these distinct influences, educators and families can work together to create supportive environments that help students thrive academically and emotionally.

Keywords:
school engagement
contextual factors
family
teachers
peers
cognitive
affective
behavioral
primary education
secondary education
Resumen

El compromiso escolar ha demostrado ser un factor crucial para el desarrollo de trayectorias educativas exitosas. Se trata de un constructo multidimensional que incluye aspectos afectivos, cognitivos y conductuales, que se ve influenciado por los contextos en los que los y las estudiantes se desarrollan, siendo los más relevantes la familia, el profesorado y los pares. El objetivo principal de este trabajo es analizar la influencia del apoyo de la familia, el profesorado y los pares que los y las estudiantes tienen sobre los niveles de compromiso escolar afectivo, cognitivo y conductual que presentan al siguiente curso, así como las variaciones entre el alumnado de educación primaria y secundaria. En este estudio participaron 927 estudiantes de educación primaria y secundaria, evaluados en dos cursos consecutivos. Los resultados de los análisis de ecuaciones estructurales multigrupo mostraron que el apoyo recibido de la familia, el profesorado y los pares poseen capacidad predictiva diferenciada sobre los componentes del compromiso escolar en ambos niveles educativos. Concretamente, la familia predijo los niveles de compromiso cognitivo y los pares los niveles de compromiso emocional. Además, en el caso de los y las estudiantes de educación primaria, el apoyo recibido por el profesorado predijo el compromiso conductual y en el caso de los y las estudiantes de secundaria el compromiso afectivo y cognitivo. Este estudio destaca la importancia del apoyo de familia, profesorado y pares para moldear diferentes aspectos del compromiso escolar. Al comprender estas influencias distintas, educadores y familias pueden trabajar juntos para crear entornos de apoyo que ayuden a los y las estudiantes a prosperar académica y emocionalmente.

Palabras clave:
compromiso escolar
factores contextuales
familia
profesorado
pares
cognitivo
afectivo
conductual
educación primaria
educación secundaria

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica (English Edition)
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos