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Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología The simple view of reading in elementary school: A systematic review
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Vol. 34. Núm. 1.
Páginas 17-31 (enero - marzo 2014)
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Vol. 34. Núm. 1.
Páginas 17-31 (enero - marzo 2014)
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The simple view of reading in elementary school: A systematic review
La Concepción Simple de la Lectura en la Educación Primaria: una revisión sistemática
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Juan C. Ripoll Salcedaa,
Autor para correspondencia
, Gerardo Aguado Alonsoa, Anny Patricia Castilla-Earlsb
a Universidad de Navarra, Departamento de Educación, Pamplona, Spain
b SUNY Fredonia, Fredonia, NY, USA
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Table 1. Stem and leaf display of the relationships between decoding, linguistic and reading comprehension.
Table 2. Evaluation forms of decoding, linguistic comprehension and reading comprehension, and tests most frequently used.
Table 3. Effect sizes dividing the samples into three groups according to grade.
Table 4. Effect sizes according to the form of assessing the components of SVR.
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Abstract

The simple view of reading (SVR) is a model that explains reading comprehension on the basis of two components: decoding and linguistic comprehension. The SVR model strongly influences current education practices, although its validity is still questioned. This review identified 56 studies on the three components of the SVR model in English-speaking children attending elementary school. A meta-analysis on these data showed that decoding and linguistic comprehension are moderately correlated, and that both decoding and linguistic comprehension are highly correlated with reading comprehension. Decoding and linguistic comprehension explain 50% of the variance of reading comprehension, and measurement error explains an additional 22%. Further research is needed to identify other variables that could predict reading comprehension after controlling for decoding and linguistic comprehension. Word reading accuracy was the assessment approach to decoding that best relates to reading comprehension. Various approaches to the assessment of linguistic comprehension produced similar results. In conclusion, reading comprehension is a more complex phenomenon than that described by the SVR model. However, decoding and linguistic comprehension, two variables that are simple to evaluate, provide a good approximation to reading comprehension measures for children in elementary school.

Keywords:
Decoding
Language comprehension
Meta-analysis
Reading comprehension
Simple view of reading
Resumen

La Concepción Simple de la Lectura (CSL) es un modelo que trata de explicar la comprensión lectora a partir de dos factores: la descodificación y la comprensión general del lenguaje. La CSL está teniendo una notable influencia en la práctica educativa aunque su validez aún se pone en duda. En esta revisión se identificaron cincuenta y seis investigaciones en las que se incluían los tres componentes de la CSL en alumnos de Educación Primaria hablantes de inglés. En el metanálisis de los datos obtenidos se encontró que había una correlación moderada entre descodificación y comprensión del lenguaje, y que ambas variables tenían una correlación alta con la comprensión lectora. La descodificación y la comprensión del lenguaje explicaban un 50% de la varianza de la comprensión lectora, y el error de medida explicaba un 22% adicional. Es necesaria más investigación sobre otras variables que puedan predecir la comprensión lectora tras controlar el efecto de la descodificación y la comprensión del lenguaje. La precisión en la lectura de palabras era la forma de evaluación de la descodificación que más se relacionaba con la comprensión lectora. Las distintas formas de medir la comprensión del lenguaje produjeron resultados similares. Se concluye que la comprensión lectora es un fenómeno más complejo que lo que se describe en la CSL. Sin embargo, la descodificación y la comprensión del lenguaje, que son variables fáciles de medir, permiten un buen acercamiento a la comprensión lectora de los alumnos de Educación Primaria.

Palabras clave:
Descodificación
Comprensión del lenguaje
Metanálisis
Comprensión lectora
Concepción simple de la lectura

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10.1016/j.rlfa.2021.09.002
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