The present study explored the associations between perceived benefits of physical activity, social support provided by the best friend, vigorous-intensity physical activity, and global self-worth in male and female adolescents. In total, 462 adolescents (female=259), aged between 12-18 years (M = 16.16, SD=1.60) from different middle and secondary schools participated in this study. Confirmatory factor analysis and structural equation modelling analysis were performed to evaluate the proposed associations. Self-reported instruments were used to collect both vigorous-intensity physical activity and psychosocial variables under analysis. The hypothesized model provided acceptable fit to the data in all samples under analysis. Significant associations were found between variables, namely: Perceived benefits displayed a significant association with social support provided by the best friend; social support provided by the best friend was significantly associated with vigorous-intensity physical activity; and, vigorous-intensity physical activity displayed a significant association with global self-worth. The indirect regression paths showed the mediation role of social support provided by the best friend and vigorous-intensity physical activity in the interaction between perceived benefits and global self-worth. These associations were displayed in both male and female adolescents. Perceived benefits of physical activity, social support provided by the best friend and vigorous-intensity physical activity appears to be important antecedents of global self-worth in male and female adolescents. It seems that the social support provided by the best friend and vigorous-intensity physical activity play a mediation role in the association between perceived benefits of physical activity and global self-worth.
El presente estudio analiza las relaciones entre los beneficios percibidos de la actividad física, el apoyo social proporcionado por el/la mejor amigo/a, la actividad física de alta intensidad y la autoestima global en adolescentes de ambos sexos. Participan en el estudio un total de 462 adolescentes (mujeres=259), con edades comprendidas entre 12 y 18 años (M = 16.16, DT=1.60), de distintos colegios de educación media y secundaria. Se han llevado a cabo análisis factoriales confirmatorios y análisis de ecuaciones estructurales para obtener relaciones entre las variables. Se han utilizado instrumentos de autoinforme para recopilar información sobre la actividad física de alta intensidad, así como de las variables psicosociales analizadas. El modelo hipotético propuesto muestra un ajuste aceptable a los datos en todas las muestras bajo análisis. Se encuentran relaciones significativas entre las variables, a saber: los beneficios percibidos muestran una relación significativa con el apoyo social proporcionado por el mejor amigo; el apoyo social proporcionado por el mejor amigo se asocia de forma significativa con la actividad física de alta intensidad; y la actividad física de alta intensidad muestra una relación significativa con la autoestima global. Las trayectorias de regresión indirecta muestran el rol mediador del apoyo social proporcionado por el mejor amigo y la actividad física de alta intensidad en la relación entre los beneficios percibidos y la autoestima global. Estas asociaciones se muestran tanto en adolescentes de sexo masculino como femenino. Los beneficios percibidos de la actividad física, el apoyo social proporcionado por el mejor amigo y la actividad física de alta intensidad parecen ser importantes antecedentes de la autoestima global en adolescentes. Además, parece que el apoyo social proporcionado por el mejor amigo y la actividad física de alta intensidad juegan un papel mediador en la asociación entre los beneficios percibidos de la actividad física y la autoestima global.
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