metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica Cuando la falta de compromiso ocupacional del profesorado novel no es suficiente...
Journal Information
Vol. 25. Issue 1.
Pages 52-58 (January - June 2020)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
5
Vol. 25. Issue 1.
Pages 52-58 (January - June 2020)
Original
Cuando la falta de compromiso ocupacional del profesorado novel no es suficiente para explicar la intención de abandono: ¡la inteligencia emocional importa!
When pre-service teachers’ lack of occupational commitment is not enough to explain intention to quit: Emotional intelligence matters!
Visits
5
Sergio Mérida-López
Corresponding author
sergioml@uma.es

Autor para correspondencia.
, Natalio Extremera
Departamento de Psicología Social, Trabajo Social, Antropología Social y Estudios de Asia Oriental, Facultad de Psicología, Universidad de Málaga, Málaga, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (3)
Show moreShow less
Tables (2)
Tabla 1. Análisis descriptivos y correlaciones
Tabla 2. Modelo de moderación con la intención de abandono como variable criterio
Show moreShow less
Resumen

Este estudio aporta evidencia sobre el papel moderador de la inteligencia emocional en la relación entre compromiso ocupacional e intención de abandono de la enseñanza en una muestra de 780 profesores noveles. Los resultados muestran que compromiso ocupacional e inteligencia emocional explican conjuntamente la varianza de intención de abandono de la enseñanza después de controlar factores sociodemográficos y creencias de autoeficacia docente. En concreto, profesores noveles con bajo compromiso ocupacional y bajos niveles de inteligencia emocional informan de una mayor intención de abandono de la enseñanza que sus compañeros con mayores niveles de inteligencia emocional. Los resultados también sugieren que percepción interpersonal y asimilación emocional son las dimensiones de inteligencia emocional más relacionadas con el compromiso ocupacional para explicar la intención de abandono de la enseñanza. Estos hallazgos pueden servir como punto de partida para implementar programas de entrenamiento en habilidades emocionales con el objetivo de promover actitudes más positivas hacia la carrera docente como medio para reducir la crisis actual de abandono de la enseñanza.

Palabras clave:
Compromiso ocupacional
Inteligencia emocional
Autoeficacia docente
Intención de abandono
Profesorado novel
Interacción
Abstract

This study provided evidence on the moderator role of emotional intelligence in the relationship between occupational commitment and intention to quit teaching in a sample of 780 pre-service teachers. Results showed that occupational commitment and emotional intelligence jointly predicted variance of intention to quit teaching after controlling for sociodemographic factors and teacher self-efficacy beliefs. In particular, pre-service teachers with low occupational commitment and low emotional intelligence reported higher intentions to quit teaching than their counterparts with high levels of emotional intelligence. Findings also suggested appraisal of others’ emotions and use of emotions as the main emotional intelligence dimensions related with occupational commitment to explain intention to quit teaching. These findings may serve as a starting point for implementing training programs on emotional abilities aimed at promoting more positive attitudes toward teaching as a way of reducing the current teacher attrition crisis.

Keywords:
Occupational commitment
Emotional intelligence
Teacher self-efficacy
Intention to quit
Pre-service teachers
Interaction

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos