Burnout can affect nurses’ patient safety-related attitudes due to adverse conditions it creates in nurses and can lead to medical errors. The purpose of this research is to determine the relationship between the patient safety attitudes and pediatric nurses’ burnout.
MethodThis study was designed as a descriptive and cross-sectional study. The study was carried out with 104 nurses working in pediatric clinics of a university hospital in Turkey. Data were collected using the Sociodemographic Characteristics Questionnaire, the Maslach Burnout Inventory and the Patient Safety Attitude Questionnaire.
ResultsThere was a negative significant correlation between the Patient Safety Attitudes score and Emotional Burnout score. A positive correlation was found between Patient Safety Attitude Questionnaire scores and Personal Accomplishment subscale scores. It was found that the Emotional Exhaustion score increased as the Patient Safety Attitude Questionnaire scores decreased. It was also found that Personal Accomplishment subscale scores increased, Patient Safety Attitudes scores increased. As the Emotional Exhaustion scores increased, Job Satisfaction subscale scores, Teamwork Climate subscale scores, Safety Climate subscale scores, Management Mentality subscale scores decreased. While Personal Accomplishment subscale scores increased Job Satisfaction subscale scores, Teamwork Climate subscale scores increased too. It was found that nurses who participated in the study had emotional exhaustion and this emotional exhaustion had a negative impact on the patient safety attitude.
ConclusionBurnout prevention programs should be planned and regular psychological counseling and supportive services should be provided. The importance of nursing care on patient safety is known. Systems to improve patient safety should be developed in the institutions.
El agotamiento emocional puede afectar a la actitud de las enfermeras sobre la seguridad del paciente, debido a las consecuencias adversas que genera, pudiendo provocar errores clínicos. El objetivo del presente estudio es identificar el nivel de agotamiento emocional de las enfermeras pediátricas y determinar la relación entre las actitudes de seguridad del paciente y el agotamiento.
MétodoEstudio observacional descriptivo transversal desarrollado entre enero y julio de 2016 en el Hospital Pediátrico Universitario de referencia. Los datos se recopilaron utilizando el Cuestionario de Características Sociodemográficas, el Inventario de Agotamiento de Maslach y el Cuestionario de Actitud de Seguridad del Paciente. Se analizaron los datos con el programa SPSS. Se contó con el visto bueno del comité de ética correspondiente.
ResultadosLa tasa de respuesta fue del 60%. Se identificó agotamiento emocional en más de la mitad de las enfermeras participantes, con una correlación negativa entre la actitud sobre la seguridad del paciente y el agotamiento emocional. Se encontró una correlación positiva entre las puntuaciones del Cuestionario de Actitud de Seguridad del Paciente y las puntuaciones de la subescala de Logro Personal. Se encontró que la puntuación de Agotamiento emocional aumentó a medida que disminuyó la actitud de seguridad del paciente. También se encontró que las puntuaciones de la subescala de Logro Personal y las puntuaciones de Actitudes de Seguridad del Paciente aumentaron.
ConclusiónExiste una relación entre los niveles de agotamiento emocional de las enfermeras y una disminución de la actitudes hacia la seguridad, al mismo tiempo que el logro personal contribuye a mejorar la actitud hacia la seguridad del paciente.
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