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Inicio Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología Study of the Specific Language Impairment in a three-generation family
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Vol. 35. Núm. 4.
Páginas 159-170 (octubre - diciembre 2015)
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Vol. 35. Núm. 4.
Páginas 159-170 (octubre - diciembre 2015)
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Study of the Specific Language Impairment in a three-generation family
Estudio del trastorno específico del lenguaje en tres generaciones de una familia
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Miquel Serra
Autor para correspondencia
miquel.serra@ub.edu

Corresponding author.
, Raquel Lluent
Departament de Psicologia Bàsica, Facultat de Psicologia, Universitat de Barcelona, Spain
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Table 1a. Phonology and phonetics under test conditions (from TBL-R). GM: Grandmother; M: Mother; PB: Proband.
Table 1b. Phonology and Fluency in natural communication.
Table 2a. Lexical and semantic abilities in test conditions (Wechsler Scales, TBL, BAT).
Table 2b. Lexical and semantic abilities in natural communication (lexical errors over number of words).
Table 3a. Morphology (derivation and inflection) in test conditions (TBL and BAT).
Table 3b. Morphology (inflection and derivation) in natural use (number of errors upon number of words).
Table 4a. Syntactic abilities measured in test conditions (from BAT).
Table 4b. Complex syntactic and discourse abilities in natural communication (number of errors upon number of sentences).
Table 4c. Text: discourse (world knowledge, coherence and cohesion, TBL-R).
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Abstract
Purpose

Three members of a family, one of each generation, are studied in order to obtain their SLI language profile, together with motor and cognitive data. Additional information on the absence of FOXP2 mutations is also provided.

Method

The language profile is twofold: natural conversation and language tests, and an evaluation of their cognitive abilities, oral-motor praxis, and laterality.

Results

Cognitive abilities (short term and procedural working memory, perception, conceptual and coherence strategies) are not at the average level. General oral fine mobility (not the speech apraxia), fluency and auditory phonetic discrimination are impaired at different degrees. The language phenotype exhibits lexical as well as syntactic processing difficulties as the main impairments. The language competence of the adult members is simple but sufficient for everyday communication.

Conclusions

The long-standing language competence results of SLI show an adaptation in terms of simplicity, high frequency strategies, and pragmatic resources. Language profile, sensory-motor abilities and cognition favour a non-specific approach to the language acquisition impairment.

Keywords:
Specific Language Impairment (SLI)
Language impairment (LI)
Cognition in SLI
Procedural working memory in SLI
SLI genetics
FOXP2 mutation
Apraxia of speech
Oral-motor dyspraxia
Resumen
Objetivo

Estudiar tres miembros de una familia con Trastorno Específico del Lenguaje (TEL), uno de cada generación, para obtener su perfil de lenguaje, junto a otros datos de tipo motriz y cognitivo. Se aporta información adicional sobre la ausencia de mutaciones en el gen FOXP2.

Método

El perfil del lenguaje que se presenta es doble: Los datos provienen de conversaciones naturales y de tests de lenguaje. También son evaluadas sus habilidades cognitivas, sus praxias oro- motrices y su lateralidad.

Resultados

Las habilidades cognitivas de las memorias a corto termino y procedimental de trabajo, la percepción, la conceptuación y las estrategias de construcción de coherencia (texto), no alcanzan un nivel de normalidad. La movilidad fina oral general (no la apraxia de habla), la fluidez, y la fonética auditiva son deficientes en grados diversos. El fenotipo del lenguaje manifiesta sus máximas dificultades de procesamiento en los niveles léxico y sintáctico. Los adultos tienen un lenguaje coloquial muy simple pero normal.

Conclusiones

La competencia lingüística de los miembros mayores muestra una buena adaptación, resaltando sus estrategias de simplicidad, usos de alta frecuencia y buena pragmática comunicativa. El perfil del lenguaje, las habilidades sensorio – motrices y las cognitivas favorecen una aproximación no especifica al TEL.

Palabras clave:
Trastorno específico del lenguaje (TEL)
Trastorno del lenguaje (TL)
Cognición en el TEL
Memoria de trabajo procedimental en el TEL
Bases genéticas del TEL
Mutación del gen FOXP2
Apraxia del habla
Dispraxia oromotora

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