This cross-validation study investigated the extent to which a Spanish narrative language dynamic assessment accurately identified students with and without developmental language disorder across two separate samples of monolingual Spanish-speaking students from Guatemala and Mexico.
Materials and methodsStudents with developmental language disorder and students with typically developing language were administered a Spanish narrative dynamic assessment. A test–teach–retest format of dynamic assessment was followed. Posttest scores and measures of student modifiability were gathered and examined.
Results and conclusionsResults indicated that the most predictive dynamic assessment variables for the Guatemalan sample were posttest scores and two modifiability measures. These same variables were applied in the cross-validation analysis of the Mexican sample with high classification accuracy achieved when posttest scores and an overall modifiability rating were combined. The results of this study indicate that a Spanish narrative dynamic assessment may be a culturally appropriate diagnostic tool in identifying Spanish-speaking students with developmental language disorder.
Este estudio de validación cruzada investigó hasta qué punto una evaluación dinámica del lenguaje narrativo en español identificó con precisión a estudiantes con y sin trastorno del desarrollo del lenguaje en dos muestras separadas de estudiantes monolingües de habla hispana de Guatemala y México.
Materiales y métodosSe administró una evaluación dinámica narrativa en español a estudiantes con trastorno del desarrollo del lenguaje y a estudiantes con un desarrollo típico del lenguaje. Se siguió un formato de evaluación dinámica de tipo test-enseñanza-retest. Se recogieron y examinaron las puntuaciones posteriores a la prueba y las medidas de modificabilidad de los estudiantes.
Resultados y conclusionesLos resultados indicaron que las variables de evaluación dinámica más predictivas para la muestra guatemalteca fueron las puntuaciones postest y dos medidas de modificabilidad. Estas mismas variables se aplicaron en el análisis de validación cruzada de la muestra mexicana y se logró una alta precisión de clasificación cuando se combinaron las puntuaciones del postest y una calificación global de modificabilidad. Los resultados de este estudio indican que una evaluación dinámica narrativa en español puede ser una herramienta de diagnóstico culturalmente apropiada para identificar a los estudiantes de habla hispana con trastorno del desarrollo del lenguaje.
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