Anxiety can negatively affect performance quality, increasing the likelihood of failure and impaired performance. The aims of this research were: (1) to examine the differences in music performance anxiety (MPA), self-confidence, self-efficacy, and fear of negative evaluation levels among 8- to -12-year-old music students, according to sex, age, and type of instruction; and (2) to propose an explanatory model to describe the origins of MPA. A total sample of 198 music school and conservatory students (54.5 % girls; M = 9.65, SD = 1.25) completed the MPAI-A, MPAI-A-State, CSAI-2 RE, SMLQ-Ch, and BFNE-S scales. Girls scored significantly higher in self-efficacy, with a medium-high effect size. A model in which State-MPA has an effect on Trait-MPA, both directly and moderated by self-confidence, self-efficacy, and fear of negative evaluation was tested. All fit coefficients were satisfactory, and multi-group analyses showed model consistency across all four groups that were investigated. These results indicate the appropriateness of avoiding stressful performance experiences that could have a negative impact on self-confidence, increasing students’ vulnerability to anxiety.
La ansiedad repercute negativamente en el rendimiento musical, haciendo que la calidad de ejecución esté por debajo del nivel de preparación y de las aptitudes individuales del intérprete. Este trabajo ha tenido dos objetivos: (1) analizar las diferencias en los niveles de ansiedad escénica (AE), autoconfianza, autoeficacia musical y miedo a la evaluación negativa del alumnado de escuela de música y conservatorio de 8-12 años, en función del sexo, la edad y el contexto formativo; y (2) proponer un modelo explicativo para la AE en edades tempranas. Un total de 198 estudiantes (54.5% chicas; M = 9.65 DT = 1.25) han cumplimentado las escalas MPAI-A, MPAI-A-State, CSAI-2 RE, SMLQ-Ch y BFNE-S. Las chicas han obtenido puntuaciones más elevadas en autoeficacia y el tamaño del efecto asociado ha sido moderado-alto. Se ha puesto a prueba un modelo en el que la AE-estado ejerce efecto directo y también moderado por la autoconfianza, la autoeficacia y el miedo a la evaluación negativa, sobre la AE-rasgo. El modelo ha mostrado índices de ajuste satisfactorios y se mantiene invariante en los cuatro grupos considerados. Estos resultados evidencian la conveniencia de evitar situaciones estresantes que puedan debilitar la autoconfianza del alumnado y aumentar su vulnerabilidad a la ansiedad.
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