metricas
covid
Buscar en
Revista de Psicodidáctica
Toda la web
Inicio Revista de Psicodidáctica ¿La implicación de las familias influye en el rendimiento? Un estudio en educa...
Journal Information
Vol. 25. Issue 1.
Pages 13-22 (January - June 2020)
Share
Share
Download PDF
More article options
Visits
9
Vol. 25. Issue 1.
Pages 13-22 (January - June 2020)
Original
¿La implicación de las familias influye en el rendimiento? Un estudio en educación primaria en América Latina
Does parental involvement matter in children's performance? A Latin American primary school study
Visits
9
Francisco Javier Murillo, Reyes Hernández-Castilla
Corresponding author
reyes.hernandez@uam.es

Autor para correspondencia.
Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España
This item has received
Article information
Abstract
Full Text
Bibliography
Download PDF
Statistics
Figures (2)
Tables (5)
Tabla 1. Muestra: número de escuelas, curso y estudiante
Tabla 2. Resultados del proceso de modelamiento con modelos multinivel para el rendimiento en matemáticas en tercer curso
Tabla 3. Resultados del proceso de modelamiento con modelos multinivel para el rendimiento en lectura en tercer curso
Tabla 4. Resultados del proceso de modelamiento con modelos multinivel para el rendimiento en matemáticas en sexto curso
Tabla 5. Resultados del proceso de modelamiento con modelos multinivel para el rendimiento en lectura en sexto curso
Show moreShow less
Resumen

Este estudio explora la relación entre la participación de los padres en las actividades escolares y el rendimiento de los estudiantes de primaria en lectura y matemáticas en América Latina. Se utiliza un análisis multinivel de cuatro niveles con los datos del Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo (LLECE/UNESCO, 2012). La muestra abarca aproximadamente 180000 estudiantes de 3.o y 6.o curso de 15 países latinoamericanos. El análisis muestra que la participación de los padres en la escuela y el proceso educativo tiene un efecto directo en el rendimiento académico de los estudiantes. Los estudiantes de tercer curso que reciben ayuda de los padres con la tarea logran puntajes académicos más altos en ambas materias; aparece una diferencia aún mayor cuando la madre proporciona esta ayuda. Cuando los padres asisten a reuniones con la dirección y los maestros, y participan en actividades extracurriculares, presenta un efecto notable en el rendimiento de los estudiantes en ambas materias.

Palabras clave:
Implicación familiar
Rendimiento
Educación primaria
Abstract

This study explores the relationship between parental involvement in school activities and primary school students’ performance in reading and math in Latin America. We applied four-level multilevel analysis to data from the Second Regional Comparative and Explanatory Study (LLECE/UNESCO, 2012). The sample encompassed 3,000 schools and approximately 180,000 3rd and 6th grade students from 15 Latin American countries. The analysis found that parental involvement in the school and the educational process has a direct effect on students’ academic achievement. Third-grade students who received parental help with homework achieved higher academic scores in both subjects; there was an LLECE/UNESCO, even greater difference when the mother provided this help. When parents attended meetings with the principal and teachers, as well as participated in extracurricular activities, there was a noticeable effect on students’ performance in both subjects.

Keywords:
parental involvement
Performance
Primary school

Article

These are the options to access the full texts of the publication Revista de Psicodidáctica
Subscriber
Subscriber

If you already have your login data, please click here .

If you have forgotten your password you can you can recover it by clicking here and selecting the option “I have forgotten my password”
Purchase
Purchase article

Purchasing article the PDF version will be downloaded

Price 19.34 €

Purchase now
Contact
Phone for subscriptions and reporting of errors
From Monday to Friday from 9 a.m. to 6 p.m. (GMT + 1) except for the months of July and August which will be from 9 a.m. to 3 p.m.
Calls from Spain
932 415 960
Calls from outside Spain
+34 932 415 960
E-mail
Article options
es en pt

¿Es usted profesional sanitario apto para prescribir o dispensar medicamentos?

Are you a health professional able to prescribe or dispense drugs?

Você é um profissional de saúde habilitado a prescrever ou dispensar medicamentos